شهری

آغاز ساخت خط ۱۰ مترو/امکان تبدیل تاکسی برقی به خودرو شخصی – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پلاک گذاری خودروهای برقی ویژه تاکسیرانان پایتخت گفت: روز گذشته ۴ مدل خودروی برقی مجوز پلاک گرفتند. برای مثال با ایران‌خودرو قرارداد ۱۰۰۰ خودرو از یک مدل بسته شده است.

وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل برقی موضوعی زیربنایی است که محور توسعه کشور است، اظهار کرد: در این دوره با کمک دولت توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی شد و قریب به ۲ میلیارد دلار در شهر تهران به برقی سازی تخصیص یافت.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: کمک دولت باعث شد که اتفاقات خوبی در این دوره بیفتد. برقی سازی کمک بسیاری به کشور می‌کند. ما در کشور ناترازی در مصرف سوخت داریم. همچنین موضوع ترافیک و آلودگی هوا از دیگر معضلات پایتخت است که در این دوره بنا را بر این گذاشتیم که به این مهم بپردازیم.

هرمزی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که پروژه برقی سازی در سطح شهر چه وضعیتی دارد خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده است. ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد. همچنین قرارداد ۲۷۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که ۱۰۰۰ دستگاه آن برقی است. همچنین در سال گذشته قرارداد ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ نازل با شرکت مپنا بسته شد. همچنین در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در پارکینگ‌های شهرداری یا در اماکنی مانند باغ کتاب جانمایی نقطه شارژ خودروهای برقی پیش بینی شده است، عنوان کرد: یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم. در تاکسی‌های برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: با کمک وزارت صمت با ۱۱ خودروساز قرارداد داریم که ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم. ۴ مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملاً برقی و آلایندگی صفر دارند. پیمایش این خودروها بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ وات است. عمر مفید این باتری‌ها بین ۷ تا ۸ سال است.

هرمزی تاکید کرد: دنیا به سمت برقی سازی رفته است. در چین مطلقاً تمام حوزه حمل و نقل عمومی به صورت برقی دنبال می‌شود. همچنین نزدیک به ۵۰ درصد حمل و نقل شخصی هم برقی است. سیاست‌های دولت چین این است که خودروی برقی محور توسعه شده است.

امکان تبدیل تاکسی برقی به خودرو شخصی برقی بعد از ۷ سال

هرمزی با بیان اینکه دولت و آقای رئیسی پیشران برقی سازی پایتخت بودند، گفت: تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد. همچنین تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است. بحث تاکسی برگشتی از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی است که بر اساس آن رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از ۵ تا ۷ سال از تاکسی‌های برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند.

دریافت تاکسی برقی تنها با ۳۰۰ میلیون آورده مالی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خودرویی است که اخیراً به تاکسیرانان تحویل داده خواهد شد که تنها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از سمت این افراد پرداخت شده است.

شروع ساخت خط ۱۰ مترو در ماه جاری

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه مترو گفت: در ۳۲ ماه اخیر تکمیل خط ۶ و۷ را مبنای کار خود قرار دادیم و تا پایان سال جاری این خطوط به طور کامل تکمیل می‌شود. همچنین خطوط ۸، ۹ و ۱۱ زیر بار ساخت رفت. در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم و بنا داریم این عدد را باید به ۳۳۰ ایستگاه برسانیم. در دوره ششم مدیریت شهری اتفاقی که افتاد این بود که ۴ خطی که پیش بینی شده بود ۲۰ سال ساخت آن طول بکشد زیر ذره بین رفت. همچنین شروع خط ۱۰ را نیز در ماه جاری احتمالاً آغاز خواهیم کرد.

هرمزی گفت: در این دوره در حوزه اتوبوس نوسازی ناوگان گسترده بود. اتوبوس‌های تهران فرسوده است. ابتدای دوره نزدیک به ۱۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد که تنها ۸۶۰ دستگاه شاغل در خط بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون ۳۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است، اظهار کرد: آمار اتوبوس فعال در خط ۳۳۰۰ دستگاه است. در کل دوره قبلی نوسازی ناوگان ۱۳۰ دستگاه بود. همت شهرداری و دولت به جد نوسازی ناوگان بود و جدای از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد آن با چین بسته شده و ۲۷۰۰ اتوبوس داخلی، بیش از ۵۰۰۰ دستگاه نوسازی شده تا پایان دوره تحویل مردم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا