رشد ۴۰ درصدی ترانزیت؛ دستاورد دولت سیزدهم یا فروکش کردن کرونا؟!

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح- فرشته رفیعی: برخی منتقدان دولت سیزدهم رشد ۳۹ درصدی حجم ترانزیت عبوری از کشورمان را به فروکش کردن کرونا و رونق گرفتن دوباره جریان تجارت بین الملل ربط می دهند و برهمین اساس معتقدند این رشد چشمگیر ارتباطی به سیاست گذاری و اقدام دولت سیزدهم ندارد که بخواهیم آن را بعنوان دستاورد این دولت به افکار عمومی معرفی کنیم.

برای بررسی موضوع لازم است به امار ترانزیت طی سالهای اخیر نگاهی بیندازیم.

براساس امار رسمی حجم ترانزیت عبوری از خاک ایران در سال ۹۷ حدودا ۱۰ میلیون تن ، در سال ۹۸ حدودا ۷.۴ میلیون تن، در سال ۹۹ حدودا ۵.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ حدودا ۱۱.۲ میلیون تن بوده است.

این امار نشان میدهد جریان ترانزیت کشور حتی در پیک کرونا نیز متوقف نبوده است چرا که مرزهای مشترک ایران با عراق و افغانستان که عمده بار ترانزیتی از این مرزها جابجا می شود، در طول کرونا فعال و جریان ترانزیت برقرار بود(مگر بصورت موردی و بدلیل بروز مشکلات مقطعی).

بررسی ها نشان میدهد علت اصلی رشد قابل توجه ترانزیت در سال گذشته به برداشته شدن برخی محدودیت ها در داخل کشور توسط دولت سیزدهم و ناشی از تقویت دیپلماسی راه بوده است.

علاوه بر حذف برخی محدودیت های داخلی، رایزنی های دو، سه و چهارچانبه با کشورهایی مانند روسیه و عمان در رشد ترانزیت عبوری از خاک کشور نقش موثری داشته است.

روند رو به رشد تزانزیت عبوری از خاک کشورمان در ماههای ابتدایی امسال هم ادامه یافته و حجم ترانزیت در ۴ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

ترانزیت بیش از ۱۱ میلیون تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران طی یکسال گذشته و افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، هدفگذاری انتقال ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی در سال ۱۴۰۱ با مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری کشور( ۱۶ میلیون تن از طریق جاده و ۴ میلیون تن از طریق ریل)، انعقاد تفاهم نامه حمل و نقل برای افزایش کالای ترانزیت با روسیه و هدف گذاری برای انتقال ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی و راه اندازی مسیر ترانزیت ریلی روسیه، هند از طریق شاخه شرقی دریای خزر(مرز سرخس) در خرداد ۱۴۰۱ بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت است و این نوید را می دهد که افزایش ترانزیت عبوری از خاک ایران بعنوان دستاورد شاخص دولت سیزدهم، به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا