به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر به گزارش خبرنگار مهر، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (۲۳ بهمن‌ماه) در همایش اقتصاد دریامحور، گفت: بر اساس تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیت‌های رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزه‌های بین‌المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد […]

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر

به گزارش خبرنگار مهر، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (۲۳ بهمن‌ماه) در همایش اقتصاد دریامحور، گفت: بر اساس تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیت‌های رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزه‌های بین‌المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که به‌جای ریل و بندر در کشور به شقوق جاده‌ای و هوایی پرداخته شده‌است.

صالحی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می‌شوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می‌شویم که در نتیجه می‌توان به‌صورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.

وی با اشاره به ارتقا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ریلی کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می‌برد و در شبانه‌روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می‌کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگن‌ها را برای برخی مشتریان فراهم کرده‌ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین‌المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین‌المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به‌صورت ریلی حمل می‌شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار می‌رود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساخت‌های لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشته‌باشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.