برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۹۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷

مدل ها، تکنیک ها و روش های بسیار بسیار مختلفی برای بازاریابی انواع کسب و کارها وجود دارد. این که ما کدام یک از آن ها را متناسب با کسب و کار خودمان انتخاب کنیم، چالش اصلی ای است که با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد. همانطور که میدانید، انواع بازاریابی، استراتژی های مختلفی را شامل می شود که استفاده صحیح از آن ها موجب توسعه کسب و کار و استفاده اشتباه موجب ناامیدی و شکست خواهد شد. پس در این مقاله سعی می کنیم به طور جامع و کاربردی به این مسائل بپردازیم تا بتوانیم انتخابی درست در بین انواع استراتژی های بازاریابی داشته باشیم.

تعریف بازاریابی چیست؟


به صورت کلی به هر نوع فعالیتی که یک کسب وکار برای بهبود ارائه خدمات یا محصول خود به صورت آنلاین یا سنتی انجام می دهد، بازاریابی گفته می شود. هدف از «انواع بازاریابی» ایجاد آگاهی در خصوص کسب وکارتان است. در نتیجه مشتریان ترجیح می دهند که محصولات یا خدمات شرکت شما را در مقابل سایر رقبا انتخاب کنندارائه نوعی خدمات یا محصول که نیازهای مشتری شما را مرتفع می سازد، جنبه مهم دیگری از بازاریابی به حساب می آید.

« بازاریابی در حقیقت شناخت کامل نیاز مشتری است. به این ترتیب می‌توان محصولات یا خدماتی را ارائه کرد که قابل فروش به مشتری باشد

برند اپل باید موفقیت عظیم خود را مدیون هوش و قدرت سرشار بازاریابی استیو جابز است. استیو جابز فقط در ساخت تکنولوژی منحصر‌به‌فرد مهارت نداشت. بلکه او می‌توانست نیاز مشتری را به‌خوبی درک کند و این نیاز را با ظرافت و نوآوری تمام رفع نماید.

انواع بازاریابی و روش های آن کدام اند؟

انواع بازاریابی و روش های آن

انواع بازاریابی هر کدام یک زمینه بسیار پیچیده با شاخه های مختلف هستند. رویکردهای گوناگونی برای انواع بازاریابی وجود دارد که باید بر اساس مختصات کسب و کار خود و همچنین ویژگی ها و نیاز مخاطبان هدفتان، رویکرد مناسب را از بین آن ها انتخاب کنید. با ما در ادامه همراه باشید تا 8 رویکرد مهم بازاریابی را که در جریان رشد کسب و کارتان به آن ها نیاز دارید، بررسی کنیم.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

در افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش، شما محصولات یک کمپانی دیگر را معرفی می کنید. زمانی که از طریق لینک شما، محصول آن کمپانی فروش برود، از آن فروش کمیسیون دریافت خواهید کرد. در روش مشارکت در فروش، شما بازاریاب یک کمپانی دیگر خواهید بود. در نتیجه فروش، کمپانی فروشنده به شما پاداش می دهد.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)


دیجیتال مارکتینگ در حقیقت بازاریابی محصول یا خدمات با کمک تکنولوژی دیجیتال است. در این روش از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل‌ها و هر وسیله ارتباطی دیجیتال دیگر برای تبلیغات استفاده می‌شود.

بازاریابی محتوا (Content marketing)

آیا تا کنون دستور تهیه غلات صبحانه را روی جعبه آن مطالعه کرده اید؟ آیا به این موضوع دقت کرده اید که در دستور تهیه از موادی نام برده می شود که معمولاً خود آن کمپانی آن ها را تولید می کند و ارائه می دهد؟ دقت کرده اید که برای جلب نظر شما، نام کمپانی نیز کنار این مواد اولیه قرار داده می شوند؟ این یک روش بازاریابی محتوا محسوب می شود.

با کمک بازاریابی محتوایی، خدمات یا محصول شما، مفید و موثر به نظر می رسند. به این طریق می تواند باعث ایجاد احساسات مثبت نسبت به برند شما در مشتری شود. اگر content marketing را به درستی انجام دهید، مشتری متوجه نمی شود که شما در حال تبلیغ محصول و خدمات خود هستید. حداقل می توان گفت که مشتریان این مدل بازاریابی را، بیشتر از یک پاپ آپ تبلیغاتی در اینترنت دوست دارند.

بازاریابی موتورهای جستجو (Search engine marketing)

 

 این نوع بازاریابی به‌معنای ارائه تبلیغات به کاربرانی است که از موتورهای جستجو همانند گوگل یا بینگ استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو فضای خاصی را به تبلیغات اختصاص می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید تبلیغات خود را در زمینه کلید‌واژه مرتبط با کسب‌وکار خود را در این بخش قرار دهید. به‌عنوان مثال یک کسب‌وکار می‌تواند فضای تبلیغات در زمینه جستجو عبارت «خرید مایکروفر» را خریداری کند. به این ترتیب هر کاربری که عبارت خرید مایکروفر را جستجو کند، با تبلیغات او رو‌به‌رو خواهد شد.

بازاریابی ویدئویی (Video marketing)

بازاریابی ویدیویی را می توان به نوعی زیرمجموعه بازاریابی محتوایی دانست. با این تفاوت که در این نوع از انواع بازاریابی همواره از ویدئو استفاده می شود. کاربران اینترنت همه روزه حجم بسیاری از ویدئوهای مختلف را تماشا می کنند. به همین خاطر بازاریاب های دیجیتال نیز این موقعیت را برای خودشان مغتنم دانستند. آقای James Wedmore می گوید:

نگاه به ویدئو مارکتینگ به عنوان یک انتخاب اختیاری و اضافی برای بیزینس خود را عوض کنید. ویدئو یک نوع ارتباط موثر است که باید در تمامی جوانب بازاریابی هایی که برای کسب و کار خود انجام می دهید، استفاده شود

 بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

خوب است بحث را با این کلام خانم Bonnie Sainsbury شروع کنیم:

"رسانه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا وفاداری مشتریان فعلی خود را افزایش دهید تا جایی که آن ها با کمال میل و به صورت رایگان در مورد شما به دیگران بگویند."

بازاریابی شبکه های اجتماعی فرآیند ساخت محتوای درخور برای انواع مختلف پلتفرم شبکه های اجتماعی است تا باعث تعامل کاربر با برند و در نتیجه ارتقاء کسب وکار شما شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ با گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی ارتباط دارد. در بازاریابی اینفلوئنسر، بازاریاب با تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرهایی در ارتباط است که دارای فالوورهایی وفادار هستند. اینفلوئنسر باید ارتباط مناسبی با فالوورهای خود داشته باشد. به این طریق می تواند نقش یک پل ارتباطی بین برند شما و مخاطبان خود را ایفا کند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)


ایمیل مارکتینگ شامل ارسال محتوای جذاب یا آموزشی به افرادی است که می خواهند شما را دنبال کنند و از برند شما ایمیل دریافت نمایند. هدف اصلی ایمیل مارکتینگ، تقویت ارتباط  با مشتری استبرای این کار باید محتوایی مخصوص به مخاطب خود را برای او ارسال کنید در نهایت باید مخاطب خود را با این ایمیل ها به سمتی سوق دهید که منجر به خرید محصول یا خدمات شما شود.

ایمیل یک توانایی دارد که باقی پلتفرم های دیگر ندارند: از طریق شخصی سازی پیام، ارزش ایجاد می کند

David Newman

ریفرال مارکتینگ (Referral marketing)

ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی (همچنین به عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز شناخته می شود) یک تاکتیک قدرتمند و یکی از بهترین محرک های بازاریابی برای فروش و افزایش نرخ تبدیل است. بازاریابی ارجاعی دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیداست: فرآیند معرفی و توصیه یک کالا توسط مصرف کننده به شخص دیگر و خرید کالا توسط آن شخص به دلیل همان توصیه. (توصیه کننده می تواند دوست، خانواده و .... باشد)

از بین انواع بازاریابی، بازاریابی ارجاعی به این دلیل کارآمد است که مصرف کنندگان بیش از اعتماد به تبلیغات سنتی به نظرات "افراد واقعی" اعتماد دارند. در واقع، مردم کالا یا خدماتی را که دوستشان به آن ها توصیه می کند، چهار برابر بیشتر خریداری می کنند.

مقایسه بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی یا دیجیتال؟

ایجاد تعادل بین انواع بازاریابی سنتی و دیجیتال، کلید اصلی موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی است. در سال جاری، بازاریابی دیجیتال و سنتی هر کدام یک بال پرواز پرنده موفقیت هستند. هر دو استراتژی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب وکار شما ایفا می کنند.

نتیجه این نوع تبلیغات بسیار حیرت آور بود. در این کمپین اجتماعی از گروه Compton Cowboys کمک گرفته شد. آن ها در خیابان های کالیفرنیا مشغول اسب سواری بودنداین محتوای ویدیویی به سرعت در سطح شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری و در نتیجه وایرال شد. در ادامه شما را با مزایا و معایب بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مزایا و معایب بازاریابی سنتی

با گسترش هرچه بیشتر بازاریابی دیجیتال، بسیاری تصور می کنند بازاریابی سنتی اعتبار خود را از دست داده است. این در حالی است که بازاریابی سنتی هنوز هم در زندگی روزمره مشتریان شما نقش کلیدی ایفا می کند. اگر شما بودجه کافی برای سرمایه گذاری در کمپین تبلیغاتی مجلات برتر و پرطرفدار یا برنامه های تلویزیونی معروف را داشته باشید، می توانید به موفقیت بالایی دست پیدا کنید.

انواع بازاریابی سنتی شامل موارد زیر می شود:

  • تبلیغات در فضای باز همانند اتوبوس، پوستر و بیلورد؛
  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون؛
  • تبلیغات به صورت چاپ شده در مجلات و روزنامه؛
  • ایمیل مواردی همچون کاتالوگ تبلیغاتی به مشتریان؛
  • بازاریابی تلفنی و پیامکی؛
  • تبلیغات روی ویترین فروشگاه ها یا تابلوهای راهنمایی.

مزایای بازاریابی سنتی

  • تبلیغات سنتی پرطرفدار هستند. مردم به تماشای تبلیغات موثر تلویزیونی یا بیلبوردهای بزرگ در خیابان عادت دارند. تماشای این تبلیغات و بیلبوردها حتی برای برخی از مردم یک تفریح محسوب می شود.
  • تبلیغات چاپ شده، دوام بیشتری دارند. برخی افراد به جمع آروی و آرشیو مجلات علاقه مند هستند. به این ترتیب تبلیغ شما در آن مجله تا مدت ها قابل مشاهده خواهد بود.
  • بازاریابی سنتی بیشتر در خاطر مشتریان شما باقی می ماند. زمانی که مخاطبان شما یک تصویر را در زندگی واقعی خود ببینند، بهتر آن را در خاطر خود نگه می دارند تا اینکه یک ویدئو کوتاه را در تلفن همراه خود مشاهده کنند.

معایب بازاریابی سنتی

  • اندازه گیری تأثیر کمپین های سنتی دشوار است. در بازاریابی دیجیتال می توان از ابزارهای مختلف برای اندازه گیری تأثیر کمپین بر مخاطب استفاده کرد؛ اما در بازاریابی سنتی چنین امکانی وجود ندارد.
  • معمولاً گران قیمت هستند. چه قصد تبلیغات در تلویزیون و چه نصب بیلورد را داشته باشید، باید هزینه گزافی را بابت آن بپردازید. تبلیغات در روزنامه و مجلات نیز جزء تبلیغات گران قیمت به حساب می آیند.
  • بازاریابی سنتی ارتباط مستقیم با مخاطب ندارد. در تبلیغات سنتی شما به صورت مستقیم با مخاطبتان در ارتباط نیستید. شما به عنوان یک بازاریاب با کمک تبلیغات سنتی، محصول یا خدمات خود را معرفی می کنید؛ اما قادر به ارتباط و تعامل مستقیم با مخاطب خود نخواهید بود.

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

در این زمان دیگر نمی توان تأثیر روش های مارکتینگ دیجیتال را کتمان کرد. ما در عصر اینترنت زندگی می کنیم و به صورت میانگین، هر فرد 6 ساعت و 42 دقیقه روز خود را در اینترنت سپری می کند. بر اساس آخرین آمار، در سال 2021، حدود 73 درصد از تمام فروش ها به صورت اینترنتی از طریق موبایل انجام می شود. این درصد واقعاً زیاد است. پس باید از پتانسیل بازاریابی دیجیتال کمک گرفت.

بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر می شود:

  • شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام و فیسبوک؛
  • وبسایت؛
  • بازاریابی محتوا؛
  • بازاریابی وابسته؛
  • بازاریابی درونگرا؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • پرداخت هزینه بر اساس هر کلیک یا همان PPC؛
  • بازاریابی موتور جستجو.

مزایای بازاریابی دیجیتال

  • باعث تعامل بیشتر می شود. با کمک شبکه های اجتماعی شما می توانید متوجه شوید که مخاطب شما در لحظه چه تصوری درباره برند شما دارد. اگر پست های شما به اشتراک گذاشته می شوند و نظرات مثبتی را دریافت می کنید، نشان می دهد که در مسیر درست قرار دارید.
  • اندازه گیری کمپین های تبلیغاتی در این روش ساده است. شما می توانید با کمک ابزارهای مختلف، تأثیر کمپین تبلیغاتی خود را بر مخاطب و مشتریان اندازه گیری کنید. این مسئله یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی محسوب می شود.
  • به شما اجازه می دهد تا به درستی بازار هدف خود را انتخاب کنیدبا کمک بازاریابی دیجیتال شما می توانید متوجه شوید که مثلا بازار هدف شما را خانم های 29 ساله ای که عشق نوشیدن برند Guinness هستند، تشکیل می دهند. به این ترتیب می توانید محتوایی مناسب برای آن ها تولید کنید.

معایب بازاریابی دیجیتال

  • تبلیغات دیجیتال شاید کمی آزاردهنده باشندتصور کنید در حال استفاده از فیسبوک هستید. شما می خواهید یکی از دوستان دوره دبیرستان خود را پیدا کنید که ناگهان با یک تبلیغات آزاردهنده رو به رو می شوید که بر اساس کوکی های جستجویی ایجاد شده که شب گذشته آن را انجام داده اید. حال تصور کنید که کنار دوستان خود نشسته اید و مضمون جستجوی شب گذشته شما در گوگل خجالت آور باشد. خب قطعاً احساس بدی نسبت به این برند پیدا خواهید کرد.
  • ماندگاری کمتری دارند. همه ما روزانه در معرض هزاران تبلیغ دیجیتال هستیم. همینطور که وب گردی می کنیم، با هزاران تبلیغ مختلف رو به رو می شویم. حتی اگر بازار اصلی خود را هم هدف قرار دهید، باز هم امکان دارد که مخاطبان شما به راحتی از کنار تبلیغات تان بگذرند و آن را فراموش کنند.
  • هر روز در حال تغییر استدر دنیای بازاریابی دیجیتال، هیچ چیزی ثابت نیست. دنیای دیجیتال هر روز در حال تغییر است. برای درک بهتر بازاریابی دیجیتال، باید همواره خودتان را به روز نگه دارید. اینکه بدانید از چه نوع بازاریابی دیجیتال که به موفقیت کسب وکار شما ختم می شود استفاده کنید، اهمیت بسیاری دارد.

فراموش نکنید هیچ نسخه جامعی برای بهبود کمپین های تبلیغاتی شما وجود ندارد. استفاده از انواع روش های مارکتینگ در شرایط خاص می تواند به موفقیت هرچه بیشتر شما کمک کند. کسب وکار شما چیست و از چه استراتژی بازاریابی استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری

خب دوستان عزیز، در این مطلب شما به صورت کلی با انواع بازاریابی و استراتژی های آن آشنا شدید. سعی کردیم با پاسخ به سوال «انواع بازاریابی چیست»، در انتخاب صحیح استراتژی بازاریابی جهت افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه به شما عزیزان کمک کنیم.

سیستم همکاری در فروش دایان:

https://dayanaffiliate.com/

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: