برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۹۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
در همه زندگی های زناشویی پیش می آید مواقعی که اختلافاتی کوچک تا بزرگ بین زن و مرد رخ می دهد اما نوع مدیریت رفع مشکلات را افراد بلد نیستند و متأسفانه اختلافات ساده تبدیل به کوهی از مشکلات می شود که احساس میکنیم دیگر به بن بست رسیده است.

راه های گفت وگوی سالم درباره اختلافات خانوادگی/سموم گفت وگوهای زناشویی چیست؟
گروه خانواده؛زهره سعیدی: در همه زندگی های زناشویی پیش می آید مواقعی که زن و مرد درباره مسائل مختلف به دلیل اختلاف سلیقه یا هر دلیل دیگری دچار مشکلاتی ریز و درشت می شوند، گاه پیش می آید که این اختلافات هر چند هم که کوچک هستند به کوهی از مشکلات تبدیل شده و کار به جایی می رسانند که زوجین می گویند دیگر خسته ایم و نمی توانیم ادامه دهیم.

خیلی از این افراد در دادگاه های خانواده دیده می شوند که اگر با آنها صحبت کنیم می بینیم ریشه مشکلات از یک یا چند اختلاف ساده شروع شده که علتش هم اتفاقات عدم مدیریت گفت وگوها در خانواده است در حالیکه اگر بتوانیم نحوه گفت وگوی سالم حتی در مواقع بحرانی و اختلافات را بشناسیم پشت یکی از بزرگترین مشکلات را که طلاق و جدایی باشد به خاک مالیده ایم.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه کارمان به اختلافات بزرگ و لاینحل برسد، به این فکر کنیم که چطور در خانه می توانیم با راه هایی ساده از نابودی زندگی مان جلوگیری کنیم و مثل دوران نامزدی و اوایل زندگی در برابر هم کوتاه بیاییم یا اینکه بتوانیم گفت وگو درست و سالم داشته و به حرف های هم گوش دهیم.

در هر زندگی زناشویی اصولا دلخوری، رنجش، شکایت و مشاجره دیده می شود و هیچ کس نیست که بگوید ما هیچ مشکل یا اختلافی در زندگی مان نداریم اساسا دو انسان با تفاوت های فرهنگی و اجتماعی متفاوتی زمانی که با هم زیر یک سقف می روند تازه تفاوت هایشان نمود می کند و اگر در دوران نامزدی یا ابتدای زندگی بابت این تفاوت ها می خندیدند و برایشان جاذب بود بعد از مدتی دیگر جذابیتش را از دست می دهد و در واقع معنی اختلاف می گیرد. بنابراین آن چیزی که مهم است این است که زن و مرد چگونه و چطور درباره رنجش ها، دلخوری ها و مشکلاتشان با هم صحبت کنند بدون اینکه دعوا و اختلاف بالا بگیرد.

در این گزارش سعی داریم چند نکته اساسی در زمینه گفت وگوی سالم بین زوجین را آموزش دهیم تا به کلید طلایی رسیدن به زندگی آرام در این زمینه بدون دعوا، تنش ، درگیری و اختلافات دست یابیم.



 

1-کل ماجرا را روی کاغذ بنویسید

فرض کنید امروز فردی از اعضای خانواده همسرتان در زمینه یک موضوعی حرفی به شما زده که باعث رنجش شما شده است، کار اشتباه و سرسری این است که سریع تلفن را دست بگیریم و با یک ادبیات نادرست و سخیف و زبان گزنده و ناراحت کننده به محل کار همسرمان تماس گرفته و به عبارتی کل خانواده او را زیر سوال ببریم و در نهایت هم همسرمان نمی فهمد که چه اتفاقی افتاده و تنها کاری که می کند مقابله به مثل با ما در کنار خانواده اش است.

سناریوی دوم و صحیح این است که در برابر این مشکل پیش از اینکه با همسرتان درباره مسئله صحبت کنید، ابتدا کل ماجرا را روی کاغذ بنویسید. الان شاید یک عده‌ای خیال کنند این سیستم نوشتن روی کاغذ فایده‌ای ندارد اما واقعیت چه ما قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم، این است که نوشتن مشکل ئ بررسی آن روی کاغذ باعث آرامش نسبی ما می شود در واقع هم مشخص می شود که ما از چه چیز دلخور هستیم و هم اینکه با یادآوری ماجرا به  علل و عوامل آن به عنوان یک شخص بیرونی هم واقف می شویم. 

 

2-خود را جای همسرتان بگذارید

پیش از اینکه صحبت و گفت وگو درباره زمینه اختلاف باز شود ، بهتر است خود را جای همسرتان بگذارید و ببینید در این شرایط چه عکس العملی نشان می دادید. به همان مثال اول بازگردیم، خانواده همسر صحبتی کردند که باعث رنجش ما شده، خود را جای همسرمان بگذاریم اگر ما بودیم و همسرمان عصبانی می شد و واکنش ناصحیح نشان می داد چه می کردیم؟ اگر همسرمان به جای ما در این موقعیت قرار می گرفت انتظار داشتیم چه واکنشی نشان دهد آیا انتظار داشتیم با ما خیلی رک، راست، آرام و بدون توهین صحبت کند یا اینکه با عصبانیت بد و بیراه به خانواده ما بگوید؟ بنابراین با قرار دادن خودمان به جای همسرمان می توانیم درک کنیم که چطور در این زمینه باید صحبت کنیم.

3-موضوع اختلاف را با کسی مطرح نکنیم

این نکته خیلی ظریفی است که خیلی از زوج ها به ویژه بانوان آن را رعایت نمی کنند و قبل از اینکه موضوع اختلاف را با همسرشان مطرح کرده یا حل کنند، آن را با دیگران مطرح می کنند و باعث تشدید اختلاف می شوند. این را باید در نظر داشته باشیم که مشکلات خانوادگی ما فقط و فقط به خودمان مربوط است و اگر به این بلوغ رسیدیم که ازدواج کنیم بنابراین این بلوغ را هم باید داشته باشیم که اختلافات‌مان را خودمان حل کنیم آن هم با گفت وگو نه با جدل و جنگ و دعوا!

پس قبل از اینکه درباره موضوع با همسرتان صحبت کنید هرگز موضوع را با دیگران مطرح نکنید چون دیگران ممکن است بدون توجه به علت موضوع پیش داوری و قضاوت کنند.



 

4-هدفتان را مشخص کنید

در ابتدای صحبت درباره مشکلاتتان ابتدا تأکید کنید که قصدتان از مطرح کردن آن رسیدن به حسن تفاهم است  همین باعث می شود که اگر همسرتان موضعی منفی گرفته باشد، آرام شده و در کنار شما قرار بگیرد.

 

5-نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید

متأسفانه برخی افراد این اخلاق منفی را دارند که زمانی یک اختلافی در خانواده پیش می آید همه گذشته مثبتشان با همسرشان را فراموش می کنند و همه نکات منفی را بر سر او فرود می آورند و علاوه بر سرزنش و مطرح کردن مشکل اخیر ، مثلا درباره مشکلات گذشته شان که آنها یا حل شده یا نشده هم صحبت میکنند.

به طور مثال امروز به دلیل تصادفی که همسرتان کرده به شدت ناراحت و عصبانی هستید به جای اینکه همسرتان به خانه آمده او را آرام کنید، با عصبانیت این رانندگی را توی سر او می کوبید و بعد هم می گویید که تو هیچ وقت با احتیاط رانندگی نمی کنی، قبلا هم همینطور بودی، در گذشته هم دو بار تصادف کردی و و و....

مسئله این است که با این نوع حرف زدن نه تنها هیچ چیز حل نمی شود و ناراحتی شما هم رفع نمی شود، بلکه اختلافات بیشتر می شود و همسرتان نیز مقابله به مثل کرده و به دلیل اینکه ناراحت هست هر چیزی را به شما بگویید. پس این روش جواب نمی دهد. راهکار درست این است که درست است شما عصبانی هستید اما بهتر است وقتی همسرتان به خانه می آید برای آرامش روحی خود و او قدری سکوت کرده و سپس باب بحث را اینطور باز کنید که من اعتقاد دارم تو همیشه خوب رانندگی می کنی، از این اتفاق خیلی متأسف هستم و امیدوارم دیگر حادثه نبینیم اینطور می شود که همسرتان هم باب صحبت را باز می کند و از اتفاق رخ داده و تجربه منفی اش صحبت می کند.



 

6-در هنگام گفت وگو خشمگین نشوید

شاید سخت باشد گفتن اینکه موقع ناراحتی و گفت وگو درباره رنجش ها خشمگین نشوید! تعداد کمی از افراد هستند که می توانند خودشان را کنترل کنند اما با مواردی که در بالا گفتیم شاید بتوانیم تمرین کرده و خشم‌مان را کنترل کنیم. مثلا محیط را قدری تغییر دهیم یا اگر ناراحت هستیم به آشپزخانه برویم چیزی درست کنیم و بیاوریم با همسرمان بخوریم یا چایی بنوشیم تا آرام شویم و بعد گفت وگو کنیم بنابراین سعی کنید در هنگام گفت وگو هرگز خشمگین نشوید.

7-ممکن است مقصر خودتان باشید!

زمانی که خودمان را بتوانیم جای طرف مقابلمان بگذاریم شاید این را درک کنیم که مقصر برخی مشکلات خودمان هستیم به هرحال هیچ رابطه ای یک طرفه و یک نفره نیست دو دست هم با برهم زدن صدا ایجاد می کنند. پس این را بدانیم که در هر مشکل و هر اختلافی حتما ردپای هر دو نفر وجود دارد حال می بایست با خودمان فکر کنیم که سهم ما از این اختلاف و مشکل چیست؟ حال که درک کردیم و سهم خود را پیدا کردیم حتما در هنگام گفت وگو تأکید کنیم که ممکن است مقصر این ماجرا خودتان هم باشید ! یا اینکه این اندازه به نظر شما مقصر خودتان هستید! همین جمله باعث می شود که همسرتان پی ببرد شما عادلانه سهم خود را قبول کرده اید و او هم سهمش را در اختلاف و رنجش قبول می کند.

8-از همسرتان عذرخواهی کنید

در ادامه شماره بالا اگر قبول کردید و دیدید که سهمی از مشکل دارید حتما از همسرتان عذرخواهی کنید. عذرخواهی کردن هیچ چیزی از شخصیت و شأن ما کم نمی کند. اینکه ما در برابر اشتباهات‌مان پذیرنده باشیم خود گامی در راستای بهبود روابط است. بنابراین اگر اشتباهی می کنیم ، در ادامه اش عذرخواهی کنیم و مدام از این آدم هایی نباشیم که اشتباهات را گردن دیگران می اندازند و اگر هم قبول می کنند که اشتباه کرده اند در  نهایت با یک خوب مگر چی شده؟ قضیه را فیصله می‌دهند در حالیکه اگر همین اشتباه از سوی همسرشان باشد از کاه کوه می سازند! پذیرش اشتباه این جسارت را به دیگر اعضای خانواده هم می دهد که اگر اشتباهی کردند و مقصر بودند، با گفتن عذرمیخواهم پی به اشتباه‌شان ببرند.

9-کنایه و زخم زبان ممنوع!

کنایه، زخم زبان، تحقیر و حرف های رکیک از سموم زندگی زناشویی است سعی کنیم آنها را ترک کنیم و اگر زبانمان به کنایه همیشه باز است این را بشناسیم و در برابرش خودآگاهی یافته و ترکش کنیم چرا که هیچ یکی از اینها باعث حل مسئله نمی شود.

10-فرصت دهید همسرتان هم صحبت کند

گاهی پیش می آید برخی زوجین موقع ناراحتی اجازه حرف زدن به طرف مقابلشان را نمی دهند و مدام پشت سر هم حرف می زنند و داد و بیداد می کنند. نباید مانع حرف زدن همسرتان بشوید بلکه باید اجازه دهید او هم اظهارنظر کند چرا که او هم حق حرف زدن دارد و فقط شما که ناراحت هستید، محق برای حرف زدن نیستید.
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: