آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت موتور خود را روشن نکرد. از زمانی که چنین اتفاقی نیفتاد، آقای شریعتمداری زیر تیغ استیضاح بود و در حال حاضر هم در حال جابجایی است.
هشت صبح: حسين مرعشي عضو ارشد حزب كارگزاران گفت و گوي مفصلي با خبرگزاري مهر داشته است كه مهمترين بخش هاي آن به شرح زير است:
• یکی از شهرداران که بیمار بود و استعفا داد. دومین شهردار هم قانون جدید مانع از حضورش شده است؛ البته شهرداریها و مدیران دیگر هم در سطوح مختلف دچار مشکل میشوند. در این راستا نصف استانداران کشور و بیش از حدود ۱۰۰ معاون وزیر در کشور مجبور هستند جا به جا شوند و کنارهگیری کنند.
• در انتخاب جانشین آقای نجفی، حاشیه ها و سایش هایی میان دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت ایجاد شد. طبیعی است که احزاب مختلف در مرحله انتخاب، کاندیدای متفاوتی داشته باشند و در یک فرآیند دموکراتیک به جمعبندی برسند.
• این مسئله(وساطت عبدالله نوری میان دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران) در مورد استعفای آقای نجفی بود و در رابطه با آقای افشانی صدق نمیکرد؛ عدهای میگفتند این مسئله سیاسی است و حزب کارگزاران میگفت که چرا وقتی یک موضوعی سیاسی نیست، میگویید سیاسی است. در نهایت خود آقای نجفی استعفا داد و اعلام کرد که بیمار است البته نمیخواهم به این مسئله بپردازم. در رابطه با آقای افشانی هم بحث رسانهای بود و اختلافی وجود نداشت.
• شهرداری که در مرحله اول انتخاب شد، هر ۲۱ نفر عضو شورای شهر تهران، موافق آقای نجفی بودند که با توجه به وجود مشکلاتی، ایشان در میانه راه استعفا داد؛ نمیتوان گفت که شهردار استعفا ندهد و باید تا آخر بر سر کار باشد؛ لذا کاندیداهای متعددی برای شهرداری تهران مطرح شدند و در شورا بحث شد و به یک جمعبندی رسیدند و شهردار را انتخاب کردند. در این راستا قانون جدید وضع شد که افراد بازنشسته دو ماه فرصت دارند کنارهگیری کنند، این قانون جدید است و اِشکالی متوجه اصل شورا نخواهد بود.
• آقای کرباسچی گفت که یک سال از انتخابات شورای شهر گذشته، درحالیکه این شورا همچنان اندرخم انتخاب شهردار است. وقتی قانون جدید(قانون منع به کارگیری بازنشسته ها) وضع شد، این مسئله دیگر دست شورا نیست؛ اگر بخواهیم درباره عملکرد آقای افشانی بحث کنیم، مسئله فرق دارد.
• موضع کارگزاران این است که شورا بعد از تعیین تکلیف اصلاح یا عدم اصلاح احتمالی قانون، برای تعیین شهردار جدید وارد شور میشود.
• حزب کارگزاران برای این دوره گزینه پیشنهادی ندارد.
• ما تصمیم خود را در حزب گرفتهایم و قرار بر این شده که این دوره شهرداری تهران کاندیدا نداشته باشیم.ما تصمیم خود را در حزب گرفتهایم و قرار بر این شده که این دوره کاندیدا نداشته باشیم. در دوره قبل، آقای تقیزاده خامسی کاندیدای اختصاصی حزب کارگزاران بود که در فرآیند خود حذف شد چون برخی اعضای شورا معتقد بودند فردی از مشهد به تهران نیاید و مخالف این مسئله بودند. در نتیجه در این دوره حزب کارگزاران کاندیدایی ندارد.
• همه کاندیداهای حزب کارگزاران عمدتاً بازنشسته هستند و فقط آقای محسن هاشمی که رئیس شوراست، بازنشسته نیست؛ برای انتخاب شهردار اعضای شورا باید قانع باشند؛ برای همین، اکثریت شورا باید با بیرون آمدن فردی از شورا موافق باشند.
• اگر شورای عالی سیاستگذاری یا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان یک نهاد هماهنگکننده وجود داشته باشد، حزب کارگزاران در ائتلاف با سایر گروههای اصلاحطلب میماند. اینکه بین اصلاحطلبان و حزب اعتدال و توسعه، ائتلافی شکل میگیرد، هنوز هیچ بحثی نشده است و فاصله زیادی هم تا انتخابات مجلس وجود دارد؛ این مسئله به سیاستهای نظام هم بستگی دارد که نظام با چه سیاستی میخواهد با سیاسیون برخورد کند. آیا همان سیاستهای قبلی را به کار خواهد گرفت یا با سیاستهای جدید وارد خواهد شد.
• بعد از سئوال از رئیس جمهور حزب کارگزاران در بخش اقتصادی واضحتر حرف زد و گفت که تیم اقتصادی آقای روحانی دارای سیاستهای استراتژیک روشن نیست و ناهماهنگی هم درون آن وجود دارد همانطور که قبلاً گفتم حزب کارگزاران اختلافی با حزب اعتدال و توسعه نداشته و ندارد. بعد از سؤال از رئیسجمهور در مجلس و رأی منفی که نمایندگان به پاسخهای رئیسجمهور دادند، حزب کارگزاران در بیانیهای به آقای روحانی توصیه کرد که دولت را به طور جدی ترمیم کند. البته حزب کارگزاران در بخش اقتصادی واضحتر حرف زد و گفت که تیم اقتصادی آقای روحانی دارای سیاستهای استراتژیک روشن نیست و ناهماهنگی هم درون آن وجود دارد. همچنین حزب کارگزاران به طور خاص منتقد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه شد. حزب کارگزاران در بیانیه خود، ضعف های آقای نوبخت به عنوان معاون رئیسجمهور و هماهنگکننده ستاد اقتصادی دولت دوازدهم را بیان کرد.
• آقای نوبخت مقام قدسی نیست که نتوان از وی انتقاد کرد چرا که از معاون رئیسجمهور، رئیسجمهور و دولت میتوان انتقاد کرد.
• موضع رسمی حزب کارگزاران، حمایت از دولت توأم با انتقاد دلسوزانه از اقتصاد کشور است موضع رسمی حزب کارگزاران، حمایت از دولت توأم با انتقاد دلسوزانه از اقتصاد کشور است. حزب کارگزاران در این زمینه پاسخ داده که موضعش علیه اعتدال و توسعه چیست. کارکرد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه متوجه شخص خودش است و متوجه حزب وی نیست، چرا که حزب آقای نوبخت، همراه حزب کارگزاران است. حزب کارگزاران در مسائل کشور، نقطه نظرات مشترک بسیاری با حزب اعتدال و توسعه دارد و قرار است در انتخابات آینده با این حزب همکاری کند.
• نقش آقای جهانگیری در رابطه با مسائل دولت نسبت به گذشته بنا به دلایل متعددی که اگر لازم باشد، خودشان توضیح میدهند، کمرنگتر شده است. آقای رئیسجمهور در دور دوم، تصمیم گرفتند بیشتر خودشان هماهنگکننده فعالیت اقتصادی باشند.
• احساس بنده این است که آقایان نوبخت و واعظی اختلاف سلیقههای متعددی دارند. یکی از مهمترین مسائل کشور این است که در سختترین شرایطی که کشور، مردم و نظام در آن قرار گرفتهاند، به جای همگرایی، تائید و کمک به یکدیگر، فضای واگرایی در کشور حاکم شده است. بنده به عنوان یک کارشناس میگویم بهتر است همه نیروهای اصلاحطلب، اصولگرا و غیرسیاسی کشور، دور هم جمع شوند و یک کارگردان حاذق و مسلطی هم بر سر کار بیاید تا آن ها را طوری آرایش دهد که تمام ظرفیتهای مدیریتی گذشته و حال کشور به صحنه بیایند. حزب کارگزاران، حریف مشکلات کشور نمیشود، چرا که تعداد نیروها کم هستند.
• امروز خطکشیها و واگراییها به اوج خود رسید. چهار خطکشی و تقسیم اصلی وجود دارد که افراد را از هم جدا میکند؛ اصولگرایان، پایداریها، اصلاحطلبان، اعتدالیون. یک سری خطکشیهای فرعی هم وجود دارد؛ فتنه، سران فتنه، ساکتان فتنه و انواع و اقسام افرادی که با «فتنه» تعریف می شوند. در این راستا عدهای حقوق نجومی و گرین کارت گرفتهاند، یک نفر در باند آقای قالیباف و دیگری در ستاد آقای رئیسی فعالیت کرده، عدهای هم به رئیسجمهور و نهادی دیگر انتقاد کردهاند.
• دستگاه قضا باید در صورت بروز تخلف، برخورد کند؛ الان پرونده هیچکدام از تخلفات قبلی، بسته نشده است. بابک زنجانی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول را چپاول کرده و تکلیف این مسئله هنوز روشن نشده است.
• آقای واعظی نسبت به آقای جهانگیری، آقای جهانگیری نسبت به آقای نوبخت و آقای نوبخت نسبت به هر دو نفر یا نسبت به وزیر صنعت و حتی درون دولت، مجلس، بین مجلس و دولت، بین قوه قضائیه و دولت، بین قوه قضائیه و مجلس.
• اگر همه نیروهای اصلاحطلب، اصولگرا، اعضای ستادهای آقای روحانی، آقای قالیباف، آقای رئیسی، پایداریها و غیرپایداریها، همگی در جمهوری اسلامی ایران اجتماع کنند و کارگردانی هم وجود داشته باشد که همه را همجهت کند و در جای خودش قرار دهد، وظیفه اداره ایران سنگینخواهد بود. بخش زیادی از اصولگرایان و اصلاحطلبان، تندرو و جمعی دیگر، فتنه گر هستند که حذف میشوند. مثلا چه تعداد نیرو وجود دار که میتوانند تهران را آنطور که شایسته است، اداره کنند؟ شایسته بودن یعنی کمهزینه اداره کردن تهران، یعنی شهرداری عاری از فساد، شهرداری منضبط و شهرداری قانونمند.
• دو نقل قول درباره آقای دژپسند مطرح است؛ یک نقل قول که غالب است، می گوید چون آقای دژپسند معاون آقای نوبخت بوده و آقای نوبخت پیشنهاد این فرد را داده، پس معنی انتخاب آقای دژپسند این است که موضع آقای نوبخت بیشتر در ستاد اقتصادی تقویت شده است. یک نقل قول متضاد هم وجود دارد که می گوید که آقای دژپسند، سال قبل با دستور رئیسجمهور و توسط آقای نوبخت برکنار شد و بنابراین همراه نوبخت نیست.
• آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت موتور خود را روشن نکرد چون از روزی که وارد این وزارتخانه شد، همواره این مسئله مطرح بود که وزارت بازرگانی، از صنعت و معدن جدا شود و این مسئله چندین بار در دستور کار مجلس قرار گرفت و در نهایت، مجلس به آن رأی نداد. از زمانی که چنین اتفاقی نیفتاد، آقای شریعتمداری زیر تیغ استیضاح بود و در حال حاضر هم در حال جابجایی است.
• به قول آقای مطهری، قحطالرجال نیست بلکه جهلالرجال است.
• حزب کارگزاران در این سال ها هم زندانی داشته و هم تحت فشار بوده است.حزب کارگزاران در حمایت از دولت، سینه سپر کرده است.
• تمام اصلاحطلبان در کنار انتقاد، حمایت هم دارند. ممکن است لحنها متفاوت باشد. مثلا آقای کرباسچی در «موتور پایین گذاشتن» ید طولایی دارد! از رئیسجمهور انتظار میرود کشور را با تیم قویتر و بازتری اداره کندخیر؛ به طور حتم ادامه مسئولیت آقای روحانی به صلاح کشور است چون نباید رئیسجمهور منتخب کشور را تضعیف کرد. از رئیسجمهور انتظار میرود کشور را با تیم قویتر و بازتری اداره کند. واقعیت کشور این است که توان مجموع مدیران برای اداره ایران اندک است؛ البته ممکن است بخشهایی هم حذف شوند.
• ما آقای روحانی را از اصولگرایان قرض گرفتیم و مسئولیت وی ۵۰-۵۰ است. آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ کاندیدای اصلاحطلبان بود و برخلاف عُرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی، رد صلاحیت شد و آقای جنتی که سنش ۱۰ سال بیشتر از آقای هاشمی بود، به وی گفت که شما دچار کهولت سن هستید و نمیتوانید کاندیدا شوید.
• اگر اصلاحطلبان از آقای روحانی حمایت نمیکردند، رأی ذاتی آقای روحانی به گونهای نبود که بتواند رئیسجمهور شود.
• اگر آقای روحانی کارنامه مناسبی ندارد، معنایش این نیست که مردم به آقایان قالیباف یا رئیسی برمیگردند یا به آقای صدیقی امام جمعه موقت تهران دل خوش میکنند. بهتر است در آینده به جبهه اصلاحات فرصت بدهند تا یکی از شخصیتهایش را به میدان بیاورد. همچنین جبهه اصولگرایان، جبهه پایداری و حزب اعتدال و توسعه و اعتدالیون هم به میدان بیایند تا تکلیف روشن شود. در این راستا مردم در بین چهار جبهه قرار میگیرند و قدرت انتخاب دارند که نشاندهنده آرایش سیاسی آینده است. بهتر است شما پیام ما را به آقای جنتی منتقل کنید تا وی اجازه دهد کسی به ما تحمیل نشود و این اجازه را به ما بدهد که خودمان کاندیدا داشته باشیم.
• «نگذاشتند»، هیچوقت شعار حزب کارگزاران نبوده است چون ما همیشه توانایی انجام کاری را داشته ایم.
• اگر دولت موازی وجود داشته باشد، من و حزب کارگزاران حریف این مسئله میشویم و آن را اداره میکنیم. ما از گذشته گفتهایم که شعار «نمیگذارند» یا «ما نمیتوانیم» دو روی یک سکه است و نتیجه آن برای مردم فرقی نمیکند و عدم توفیق، فشار را بر مردم تشدید میکند؛ ما باید راهحل پیدا کنیم. با وجود دولتهای موازی و قدرت نهادها، کسی که مسئولیتی را میپذیرد، باید کشور را اداره کند.