برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۹۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
در واقع ايران با آن که يک درصد جمعيت جهان را دارد ، اما سهم جهاني آن از سوانح رانندگي 2 درصد است که بايد اين مسئله را يک دغدغه ملي تلقی شود ،اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.
مردادنیوز: توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ خبری است که به تازگی توسط بهروز ریاحی، مشاور عالی وزیر صنعت اعلام شده و او گفته است که تا پایان سال جاری دو خودروی مذکور باید از خطوط تولید ایران خارج شوند. خبری بد برای کسانی که حس نوستالژیک به این دو خودرو دارند و خبری خوش برای خانواده هایی که در تصافات جاده ای با این دو خودرو آسیب جدی مالی و جانی دیده اند و یا خودروشان در آتش بی کیفیتی سوخته است.


هر چند برای سومین بار است که خبر توقف تولید این دو خودرو روی خط رسانه ها می رود اما در هر حال در روزهایی که خودروهای رنگ و وارنگ اما بی کیفیت چینی به بازار می آیند و به دلیل زرق و برق و ظاهر و بدون توجه به استاندارد بودن و ایمنی جیب خودروسازان را پر پول می کنند، توقف تولید پراید که در برهه ای ارابه مرگ لقب گرفت و پژو ۴۰۵ که خبر اتش گرفتن های بی هوایش جنجال ساز شده بود، می تواند مرهمی باشد بر دل کارشناسانی که از نبود ایمنی در خودروهای تولید داخل فریاد می زنند. البته اگر این بار هم مانند سال گذشته خودروسازان بهانه ای جدید برای تولید این دوخوردرو پیدا نکنند و از توقف تولید آنها سر باز نزنند.

 

پراید، خودرویی کم ایمن

هنوز از یادها نرفته است که تلفات بالای تصادف با خوردوی پراید باعث شد این خودرو ارابه مرگ لقب بگیرید. مهر ماه سال ۹۳ بود که رئیس اداره اورژانس پیش‌بیمارستانی در باره نرخ تصادفات اعلام کرد: تعداد حوادث پرتلفات ترافیکی ما یعنی حوادثی که بیش از ۳ مجروح، بیشتر از ۱ کشته یا ترکیبی از این دو را شامل می‌شده‌اند، در ۶ ماهه سال ۹۳ بیش از ۲۲۰۰ مورد بوده که نسبت به سال گذشته دارای افزایش مختصری است. حسن نوری درخصوص سهم خودروها در سوانح پرتلفات ترافیکی نیز در گفتگویی اعلام کرد: «در این ۲۲۰۰ حادثه پر تلفات برخی از خودروها سهم بسزایی داشته‌اند، مسئله این‌گونه تفسیر می‌شود که اگر دو خودرو با یکدیگر تصادف کنند و به هر خودرو ۵۰ درصد سهم بدهیم، سهم خودروی پراید در این حوادث حدود ۴۰ درصد بوده است و شما تصور کنید که اگر سهم پراید به ۵۰ درصد می‌رسید به این معنی بود که در تمام حوادث ترافیکی نقش داشته است. ما در این آمار و ارقام سهم خودروهای سواری را از آمار خودروهایی مانند اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت جدا کرده‌ایم.»

در خصوص ایمنی پراید اما کار به انتقاد مراجع تقلید نیز رسیده بود تا جایی که آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که، گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفته بود: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد.

از این دست انتقادات به خودروی پراید در طول تاریخ حیاتش از سال ۷۲در ایران زیاد دیده شده و از رئیس پلیس راهور گرفته تا کارشناسان خودروسازی و سازمان استاندارد سازی نیز انتقادات جدی به ایمنی و کیفیت این خودرو داشته اند. هر چند مسئولان شرکت خودرو سازی سایپا هر بار با تکذیب و کذب خواند ن این اطلاعات مدعی هستند خودروی پراید به دلیل قیمت پایین و پر طرفدار بودنش متقاضی بیتشری در جامعه دارد و همین امر سهم این خودرو را در تصادفات بالا می برد اما نکته مهم در اینجا تلفات جانی بالای این خوردو است که به زبان بی زبانی از بی کیفیتی این خودرو حکایت دارد.به این ترتیب است که توقف تولید این خودرو می تواند خبر خوبی برای جان مردم ایران باشد.

 

۴۰۵ و آتش گرفتن های گاه و بیگاه!

خودروی ۴۰۵ اما هر چند وضعیت بهتری از لحاظ ایمنی نسبت به پراید دارد اما هنوز آتش گرفتن های بی دلیلش در اذهان عمومی باقی مانده است. آتش گرفتن هایی که خسارات زیادی به مالکان این خودروها وارد کرد. بهار سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن این خودروها مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.آن روزها خودرو ۴۰۵ خود به خود در حالی که سرنشینی نداشت دچار آتش‌سوزی می‌شد و فقط خسارات مالی در پی داشت.

ایران‌خودرو پس از چندین آتش‌سوزی اعلام کرد که به دلیل به کار گرفتن قطعه‌ای مشکل‌دار، این خودرو دچار آتش‌سوزی می‌شود و طی فراخوانی از مالکان پژو ۴۰۵ مدل نیمه دوم ۸۳ خواست که به نمایندگی‌های مجاز این شرکت مراجعه کنند تا آن قطعه تعویض شود. در سال ۱۳۸۴ آتش‌سوزی‌ها ادامه یافت اما این بار سرنشینان خودرو نیز از آتش‌سوزی‌ها در امان نبودند.

تفاوت آتش‌سوزی‌ها در سال ۸۳ و ۸۴ نشان می‌دهد که بیشتر آتش‌سوزی‌های سال ۸۳ در حالی برای خودرو به وقوع پیوسته که آن خودرو بدون سرنشین در گوشه‌ای پارک بوده، اما در سال ۱۳۸۴ عمده آتش‌سوزی‌ها در حالی اتفاق افتاد که خودرو در حال حرکت بوده است. این ماجرا ادامه دار شد تا جایی که در سال ۸۵ هاشمی، سرپرست وقت پلیس راه کشور، در هفته آخر شهریورماه آماری را که ارائه کرد نشان می‌داد طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاده و ۱۲۴ تن از هموطنان در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست داده‌اند. وی نقص فنی در این خودرو را باعث آتش‌سوزی دانسته بود، چرا که بررسی تصادف‌ها نشان می‌داد که این تصادف‌ها بیشتر خسارتی بوده‌اند، اما چون خودروها دچار آتش‌سوزی شده است خسارات جانی در پی داشته است. هر چند کار در این خصوص به مجلس کشیده شد اما در نهایت نتبجه این شد که به منظور حمایت از صنعت خودروی کشور سکوتی همگانی برروی این قضیه حکمفرما شود و جان مردم باز هم بی ارزش تلقی شود و در اخر هم معلوم نشد اصل ماجرا چه بوده است. به همین علت خبر توقف تولید این خودرو در کشور باعث خوشحالی بسیاری از مردم خواهد بود که پیه این آتش سوزی ها به تنه شان خورده است.

آمار بالای تلفات جاده ای و بی خیالی مسئولین

در این میان، با همه این سخنان نکته مهم اینجاست که بسیاری از ایرانی ها بر اثر تصادفات جاده ای و شهری جان خود را از دست می دهند و نقص عضو می شوند.در واقع ایران با آن که یک درصد جمعیت جهان را دارد ، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی ۲ درصد است که باید این مسئله را یک دغدغه ملی تلقی شود. اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. هر چند بیشترین عامل تصادفات اشتباهات فردی و بد رانندگی کردن ایرانی هاست اما ایمنی خودروها می تواند حداقل تلفات ناشی از فوت را کم کند و جان مردم را محفوظ بدارد.

بر اساس اخرین آماری که خبرگزاری مهر اعلام کرده، از تعداد تصادفات رخ داده در ساعات آغازین یکشنبه ۹ آبان تا پایان این روز، ۹ فقره تصادف منجر به فوت در جاده های سراسر کشور رخ داده و در این تصادفات ۹ تن جان خود را از دست داده و به عبارتی در هر ۱۶۰ دقیقه یک نفر در جاده های سراسر کشور به کام مرگ رفته است.

در این میان پلیس راهور نیز در همین تاریخ اعلام کرده که ۱۱۷ تصادف نیز منجر به مجروح شدن ۱۴۴ تن شد و ۱۲۹ تصادف نیز خساراتی را وارد کرده است. آماری تامل برانگیز که می تواند تلنگری باشد به وزارت صنعتی هایی که همواره و تحت هر شرایطی پشت خودروسازان بوده اند و نه از بی کیفیتی پراید گلایه کرده اند و نه از آتش گرفتن ۴۰۵ ها. این در حالی است که خودروهای چینی رنگ و وارنگ با تست ایمنی ضعیف ، هر روز وارد بازار خودروی ایران می شوند و کسی به فکر مردم نیست که نیست. حتی خود مردم نیز با خرید این خودروها نشان می دهند که به فکر جان و مال خود نیستند و این قصه ادامه دارد..!

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: