برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۹۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
در حالی که قیمت کارخانه رنو ساندرو اتوماتیک مونتاژ ۴۹ میلیون تومان در شرکت سایپا ، اعلام شده است اما قیمت این خودروی فرانسوی تازه وارد در بازار به ۵۴ میلیون تومان رسیده است.این در حالی است که قیمت این خودرو تا چند هفته پیش در بازار ۵۰ میلیون تومان بود.
ساعت ۲۴: در حالی که قیمت کارخانه رنو ساندرو اتوماتیک مونتاژ ۴۹ میلیون تومان در شرکت سایپا ، اعلام شده است اما قیمت این خودروی فرانسوی تازه وارد در بازار به ۵۴ میلیون تومان رسیده است.این در حالی است که قیمت این خودرو تا چند هفته پیش در بازار ۵۰ میلیون تومان بود.

پس از حضور پررنگ پژو و کیاو سیتروئن در ایران،چند سالی است پای خودروهای چینی و همچنین شرکت فرانسوی رنو به ایران باز شده است.البته در دهه ۸۰ کره ای ها نیز با برند دوو و تولید محصولات با کیفیت  جای خود را در بازار ایران بازکرده بودند اما تحریمها دست آنها را از رقایت در ایران کوتاه کرد.

با توجه با تنوع پایین محصولات ساخت داخل به ویژه در رده قیمتی پایین و متوسط ، ظاهر جذاب خودروهای چینی و قیمت نسبتا پایین آنها در مقایسه با  نمونه های مشابه کره ای و ژاپنی و اروپایی از نظر امکانات، نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کرده است و در بعضی برندها و مدلها مشتریان خوبی دارد.اما تردید در کیفیت آنها و همچنین افت قیمیت شدید و فروش دشوار مدلهای کارکرده باعث شده تا مردم همچنان اقبال بیشتری به خرید خودروهای فرانسوی ساخت داخل با قیمت های برابر نشان دهند.

بر همین اساس هنگامی که خودرویی ساخت داخل از کیفیت مناسبی برخوردار است و در ایران طرفدار پیدا می کند معمولا در بازار کمیاب می شود و یا با قیمتهایی بالاتر از قیمت کارخانه عرضه می شود.تجربه موفق شرکت رنو با فروش محصولات ال ۹۰ و عدم افت کیفیت این محصول پس از چندین سال حضور در ایران،خریداران را به کیفیت محصولات این شرکت فرانسوی خوشبین کرده است.به همین دلیل خودروی تازه وارد رنو ساندرو علاقه مندان زیادی برای خرید پیدا کرده است.

در حالی که قیمت کارخانه رنو ساندرو اتوماتیک مونتاژ ۴۹  میلیون تومان اعلام شده است اما یکی از خوانندگان  ساعت ۲۴ در تماسی با  گلایه خبرداد که قیمت این  خودروی فرانسوی در بازار به ۵۴ میلیون تومان رسیده است و برای تحویل زمان دار از کارخانه نیز بازارسیاهی درست شده است و  زودترین تحویل در نمایندگی ها برای اسفند امسال و فروردین سال بعد هست.این در حالی است که قیمت این خودرو تا چند هفته پیش در بازار حدود ۵۱ میلیون تومان بود.همچنین فروش ۴ هزار دستگاه رنو "استپ وی" در کمتر از نیم ساعت در روز سوم مهر نشان از حضور پر رنگ دلالان در خرید این خودرو دارد.

بررسی خبرنگار ساعت ۲۴ از قیمت آزاد این خودرو در بازار نشان می دهد قیمت اعلام شده در کارخانه حدود ۴۹ میلیون تومان است و در بازار نیز تا حدودی هرج و مرج حکمفرما است و از قیمت ۵۳ میلیون تا ۵۵ میلیون قیمت گذاری می شود.

همچنین در تماس با چندین نمایندگی مجاز فروش اعلام شده در پرتال شرکت پارس خودرو،این طور گفتند که  زودترین زمان تحویل فروردین سال آینده است.البته این اعلام شفاهی بود وعملا سایت پیش فروش بسته بود.

پیگیریهای ساعت ۲۴ بر اساس صحبت نمایندگان فروش حکایت از این دارد که  واسطه ها و دلالان خودرو از رغبت هموطنان به  خرید این خودرو مطلع شده اند و با خرید و احتکار حواله ها قصد دارند در چند ماه آینده بازار را از وجود این خودرو خالی کنند تا با قیمتهای بالا بتوانند حواله های خریداری شده را هنگام تحویل  بفروشند.و با همین روش عده ای توانسته اند در حال حاضر خودرویی که ۴۹ میلیون قیمت دارد را با قیمت ۵۴ میلیون بفروشند.iهمچنین فروش ۴ هزار دستگاه رنو "استپ وی" در کمتر از نیم ساعت در روز ۳ مهر نشان از حضور پر رنگ دلالان در زیمینه خرید این خودرو است

پس از آن تماسهایی با بخش فروش و روابط عمومی پارس خودرو گرفته شد که اعلام بی اطلاعی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار کردند.در همین زمینه آقای بلالی از روایط عمومی پارس خودرو گفتند بحث فروش این خودرو در حیطه اختیارات این شرکت نیست.از طرفی بخش فروش پارس خودرو از فروش با زمان تحویل آذرماه در آدرس کارخانه خبر دادند اما امکان ثبت نام در سایت نبود.

با توجه به این موضوع با بخش مشتریان سایپا تماسی برقرار و موضوع بازراسیاه حواله و اختلاف قیمت با آنها در میان گذاشته شد.آقای سیدی سرپرست این بخش به خبرنگار ساعت ۲۴ گفت:دلیل اختلاف قیمت را نمی دانم.تحویل فوری نداریم و تحویل ثبت نامی هم از سایت سایپا بخش فروش امکانپذیر است.

وی در پاسخ به پرسشی که آیا تدبیری اندیشیده اید که واسطه ها نتوانند با خرید تعداد بالای حواله ها بازار را به هم بریزند و یا اینکه محدودیتی در تعداد ثبت نام برای نمایندگان فروش قایل شده اید یا خیر،افزود:نمایندگان فروش محدودیتی در تعداد خرید حواله ندارند.از طرفی هر فردی می تواند تا حدود ۱۰ تا ۱۵ خودرو خریداری کند.اما هر شخصی بیش از ۵ خودرو خریداری کند به بخش فروش اطلاع می دهند.

با توجه به سیاستهای کلان  در بخش تولید خودرو در ایران،شهروندان باید خودروی ساخت داخل و یا وارداتی را با قیمتی حدود ۲ برابر قیمت جهانی خریداری کنند.با این شرایط تحمیل قیمتی بالاتر از نرخ مصوب در کارخانه با روشهای خرید حواله و احتکار اجحاف در حق ایرانی ها است.بنابراین پسندیده تر آن است که شرکتهای تولید کننده داخلی که قصد پیش فروش دارند، تدبیری بیندیشند که محدودیتی برای تعداد عرضه شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر بگیرند تا کنترل قیمت بازار دست واسطه و دلال نیفتد و شهروندان برای خرید خودرو به سختی نیفتند و حق آنها با این افزایش قیمت کاذب پایمال نشود.همچنین امکان فروش فوری با قیمت کارخانه امکانپذیر باشد تا دست دلالان کوتاه و آسیب مالی به خریداران واد نشود.

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: