برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۸۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
افشاگري وزير راه دولت خاتمي
احمد خرم وزير اسبق راه در گفت و گويي به افشاگري درباره ناوگان هوايي ايران پرداخت. درباره فرسودگي ناوگان هوايي ايران سخنان بسياري شنيده ايم اما درباره جزئيات اين فرسودگي تاكنون سخن چنداني گفته نشده است.
گروه سياسي هشت صبح: احمد خرم وزير اسبق راه در گفت و گويي به افشاگري درباره ناوگان هوايي ايران پرداخت. درباره فرسودگي ناوگان هوايي ايران سخنان بسياري شنيده ايم اما درباره جزئيات اين فرسودگي تاكنون سخن چنداني گفته نشده است.

سخنان احمد خرم از آن جهت اهميت دارد كه بدانيم فرسودگي ناوگان هوايي ايران تا آنجاست كه عقل سليم در آن است كه عطاي سفر با هواپيماهاي داخلي را به لقايش بخشيده و تا زمان نوسازي اين ناوگان از نشستن بر هواپيماهايي كه متعلق به پيش از جنگ تحميلي هستند خودداري كنيم.

مهمترين محورهاي سخنان احمدخرم كه در گفت و گو با روزنامه افتاب يزد عنوان شده از نظر گراميتان مي گذرد:

•    ما زمانی در ناوگان ‌خود، هواپیماهایی داشتیم که وقتی در فرودگاه های کشورهای همسایه فرود می آمدند باعث شگفتی و به تماشا آمدن کارکنان و مسافران فرودگاه های مذکور می شد. در واقع این مسئله به آن معناست که هواپیماهای پیشرفته وغول پیکر ایرانی در منطقه منحصربه فرد بودند و مردمان کشورهای همسایه آرزوی داشتن آنها را داشتند.

•    تحریم هایی که از اول انقلاب علیه کشور کلید خورد باعث شد قطعه و هواپیماهای نو به ایران فروخته نشود و مجبور شویم هواپیماهای بالاتر از 15 سال سن را خریداری کنیم وهواپیماهای با کارکرد60-40 هزار ساعت از جمله 7 فروند ایرباس از امارات و ترکیه خریداری شد. اما خرید هواپیماهای نو دردسرهایی داشت چرا که اگر کشوری به ایران هواپیما می فروخت تحت فشار قرار می گرفت و مجبور می شد آنها را بازگرداند. به عنوان مثال در همان اوایل انقلاب دو فروند هواپیمای بوئینگ کمتر از ده سال کارکرد از ترکیه خریداری شد اما در نهایت تحت فشار غرب این هواپیماها باز گردانده شد.

•     همچنین در مورد دیگر در جریان سفر خاتمي به کشور فرانسه از ژاک شیراک رئیس جمهور وقت ، قول چهار فروند هواپیمای ایرباس 330 گرفته شد که این چهار فروند هواپیما بلند برد و برای پروازهای طولانی بود. اما بعد از پیگیری هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که دولت آمریکا مانع این روند شده است و عملاً این خرید منتفی شد.

•    همان کشورهایی که روزی آرزوی سوار شدن به هواپیماهای ایرانی را داشتند و به تماشای آنها می نشستند الان به بهترین های منطقه و دنیا تبدیل شده اند. در حال حاضر دو ایرلاین قطر و امارات دارای به روزترین هواپیماها و بهترین خدمات رسانی در دنیاهستند و جالب اینکه عمر ناوگان آنها به طور متوسط زیر ده سال است و به جز چند هواپیمای دور برد بالای 10 سال، تمامی آنها نوهستند.

پشت پرده بي علاقگي ايرلاين ها به نوسازي ناوگان هوايي

•    طی این سال ها می توانستیم یک ایرلاین در خارج کشور خریداری کنیم و از طریق "لیزینگ" هواپیماهای مورد نیاز را وارد کشور کنیم. شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" اکثر هواپیماهای خود را باهمین روش وارد کرد و الان نیز خوشبختانه دارای هواپیماهایی سر حال تر و به روزتر است.

•    جالب است که بگویم خرید این فروند ایرباس 321 صفر همزمان بود با روی کار آمدن دولت نهم و در همان زمان سخنگوی دولت وقت اعلام کرد که مسئولان پول های ملت را صرف خرید هواپیمای لوکس برای دولت کرده اند و ما هرگز پای خودرا در آن نمی گذاریم و این هواپیما را دراختیار مردم می گذاریم. اما جالب است که از آن زمان تا حالا هرگز مردم قدمی به این هواپیما نگذاشتند و هواپیمای مذکور فقط مخصوص سفرهای دولتمردان شد.

•    در حال حاضر نیز در ناوگان کشور 230 فروند هواپیما داریم که حدود 120 فروند آن به دلیل نبود قطعات و نداشتن موتور زمین گیر است و به طور کلی نیاز کشور به حدود 250 فروند هواپیمای جدید در مسیرهای کوتاه، متوسط و طولانی است که در دوران پساتحریم باید وارد کشور شود.

•    الان هواپیماهایی در پروازهای داخلی هستند که بین 20 تا 25 سال سن دارند اما اگر بخواهیم ناوگان نو و سرپایی داشته باشیم سن متوسط هواپیماها باید زیر 10 سال باشد تا یک ناوگان مورد قبول را ایجاد کرده باشیم . بعضی از هواپیماها حتما باید از رده خارج و یا به ناوگان باری اضافه شوند.

•     ایرلاین های داخلی به دلیل اینکه پول بلیت در مقایسه با قیمت هواپیما برای آنها توجیه اقتصادی ندارد سراغ خرید هواپیماهای کهنه و ارزان می روند چرا که اگر قیمت بلیت افزایش پیدا کند برای مدتی به شدت مسافر کاهش می یابد و اگر درصد اشغال صندلی از 70 درصد پایین بیاید و میزان ساعات پرواز در شبانه روز کاهش داشته باشد دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر اگر قسط های هواپیما سنگین باشد باز هم در سود آوری کوتاه مدت ایرلاین ها اختلال ایجاد می شود. به عنوان مثال یک ایرباس 321 سال 2014 که 60 میلیون دلار قیمت صفر آن است را مقایسه کنید با یک ایرباس 321 متعلق به 15 سال پیش که معمولا 10 میلیون دلار ارزش دارد،‌ایرباس کهنه تر همان عملکردی را دارد که آن هواپیمای 2014 دارد . بنابراین چون پول بلیت و مقایسه با قیمت هواپیما توجیه اقتصادی ندارد ایرلاین ها به سراغ چنین هواپیمایی نمی روند و به دنبال خرید هواپیمای ده تا پانزده میلیون دلاری می روند.

•    از زمان رده خارج شدن هواپیماهای ام دی گذشته است . البته نه فقط این مدل بلکه برخی هواپیماهای قدیمی دیگر نیز باید در لیست از رده خارج شده ها قرار بگیرند. بویینگ های ام دی موجود در ناوگان هوایی کشور نه تنها بسیارکهنه هستند، بلکه موتورهای ضعیفی هم دارند. به نظر من پریدن با هواپیماها ام دی نوعی " انتحار" است و شرکت هایی که این هواپیماها را در اختیار دارند وبا آن مسافرگیری می کنند عامل این انتحار هستند. وزارت راه وشهرسازی باید این گونه هواپیماها را سریعا از رده خارج کند و هواپیماهای جدید را جایگزین کند .اگر این اتفاق سریعا رخ ندهد مسئولیت هر سانحه احتمالی بر عهده شخص وزیر راه و شهرسازی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری است. در خصوص هواپیماهای ام دی لازم است بگوییم که چنین هواپیمایی را می توان با مبلغی بین 2 تا 5 میلیون دلار خریداری کرد و در واقع مدیران شرکت های هواپیمایی دارنده آن با هواپیمای 2 میلیون دلاری همان کاری را می کنند که با هواپیمای 60 میلیون دلاری انجام می شود . البته تا الان هم لطف خدا بوده که سانحه ای از سوی این هواپیماها نداشته ایم و  فاجعه ای رخ نداده ، اما باز هم تاکید  می کنم مسئولیت ادامه این روند و  رخ دادن هر سانحه ای با مسئولان فعلی است. به هر حال من واقعا شایسته ملت ایران نمی دانم که هواپیمایی مثل ام دی سوار شوند و این هواپیما در کنار سایر هواپیماهای کهنه به بیشترین هواپیمای ناوگان کشور تبدیل شود.

•    هواپیما وقتی پیر می شود هزینه نگه داری آن زیاد می شود. به طور کلی با به موقع تعویض کردن قطعات و با C chek و ِD chek و یا اورهال هواپیما و به روز کردن همه تجهیزات آن می شود عمر مفید آن را افزایش داد. البته ما تعمیرکاران خوبی در کشور داریم که متاسفانه قطعات لازم به آنها نمی رسد و بعضاٌ قطعه ای را که امروز باید عوض کنند به چند پرواز دیگر موکول می شود.

•    مردم را عادت دادن به استفاده از هواپیماهای کهنه ناپسند است و اینکه هواپیمای ام دی و یا ایران 140 بشود هواپیمای ملی ما و درست بغل گوشمان امارات از ما جلو بزند و 5 سال پی در پی با هواپیماهای نو و سرویس مطلوب در جهان به رتبه اول دست پیدا کند، جالب نیست. امارات الان چهار سال است که بهترین ایرلاین در دنیا را ازجهت سرویس دهی به خود اختصاص داده و حدود 400 فروند هواپیما دارد.این درحالی است که ما زمانی در این بخش سرآمد بودیم.

•    الان متاسفانه هوانوردی ما در رده های آخر است و از سوی دیگر تجهیزات فرودگاهی ما نیز نقص های جدی دارد. ما تجهیزات فرودگاهی بسیار ناقصی داریم که متعلق به20 تا 25 سال پیش است. همه اینها باید به روز شوند تا یک پرواز ایمن داشته باشیم .الان شما با هرکسی صحبت کنید می گوید ما با اما و اگر سوار هواپیما می شویم چرا که مردم متوجه نقص ها و کمبودها می شوند و به همین دلیل با اضطراب و احساس ناامنی پرواز می کنند. این زیبنده مردم نیست ، نه تنها در هوا بلکه در زمین هم زیبنده نیست که تا 10 سال پیش خودروی ملی این ملت ثروتمند پیکان باشد و الان پراید جای آن را بگیرد. در واقع باید اعتراف کنم که ما از دانش و تکنولوژی دنیا تقریباٌ 40 تا 50 سال عقب هستیم.

•    در حال حاضر در ماه های اخیر نیز بحث هایی در خصوص خرید هواپیماهای روسی مطرح شده که بیشتر به نظر می رسد موضوع سیاسی باشد نه اقتصادی.

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
وبگردی