برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۸۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
رئيس سازمان صداو سيما بیان کرد که رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویكرد عقلی مخاطب را قانع كند.
رئيس سازمان صداو سيما بیان کرد که رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویكرد عقلی مخاطب را قانع كند.

محمد سرافزار در دیدار با اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضای پژوهشگاه در موضوعات سبك زندگی و الگوی پیشرفت اسلامی، گفت: رسانه ملی در مواجهه با فرهنگ غربی كه یك فرهنگ هجومی است باید به دو مؤلفه توجه كند، اول آنكه در ارتباط با این فرهنگ باید به شبهات آن پاسخ دهد و دیگر آنكه برای طرف مقابل ایجاد سوال كند و آن فرهنگ را به چالش كشد.

وی تصریح كرد: باید به نقد عقلانی سكولاریسم و لیبرالیسم بپردازیم و شبكه چهار سیما می‌تواند این مأموریت را به درستی به انجام برساند.

رئیس رسانه ملی یادآور شد: زمانی كه رسانه به بیان مؤلفه‌های سبك زندگی اسلامی می‌پردازد باید به نقد زندگی غربی نیز در كنار آن اشاره كند تا مخاطب با مقایسه آن سره را از ناسره تشخیص دهد.

رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد

وی با اشاره به اینکه در گذشته مخاطبان از طریق بیان احساسی به اقناع می‌رسیدند، گفت: امروزه این رویكرد تأثیر خودش را از دست داده و رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویكرد عقلی مخاطب را قانع كند.

سرافراز در ادامه با اشاره به این مطلب كه رسانه پدیده‌ای غربی است و فرم‌های برنامه‌سازی آن نیز تقلیدی از غرب است، تصریح كرد: با توجه به اینكه جامعه ما جامعه‌ای دینی است باید به این موضوع پرداخته شود كه رسانه دینی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و به دین و تفریح مردم چگونه باید بپردازد و یقیناً پژوهش‌های شما می‌تواند در این حوزه به رسانه كمك كند، اینكه مردم چه نیازهایی را باید از طریق رسانه برطرف كنند و چه مقدار جنبه سرگرمی و آموزشی داشته باشد.

رئیس صداو سیما با اشاره به اهمیت شبكه چهار سیما در برقراری ارتباط با نخبگان یادآور شد: این شبكه محور برنامه‌های مبتنی بر كرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی است و می‌تواند در قالب‌های جذاب مانند مناظره و گفتگو به بیان دیدگاه‌های مختلف بپردازد و آن‌ها را در جامعه نشر دهد.

سرافزار با یادآوری این نكته كه از وظایف صداوسیما ایجاد و تكمیل بانك اطلاعاتی كارشناسان رسانه در حوزه‌های مختلف است، گفت: مراكز علمی با معرفی كارشناسان خبره خود در موضوعات دینی، اخلاقی، مناسبت‌ها و موضوعی می‌توانند رسانه ملی را در پرداخت به مباحث مورد نیاز یاری رسانند.

محتوای شبكه چهار باید طوری باشد كه نخبگان را جذب كند

در این دیدار حجت‌الاسلام علی اكبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی ضمن معرفی پژوهشگاه، تصریح كرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با دو مخاطب مواجه است، مخاطب نخبه كه دانشگاهی و حوزوی هستند و مخاطبان جوان كه دانشجو و طلبه محسوب می‌شوند و همه آثار و تولیدات این پژوهشگاه نیز در همین قالب طبقه‌بندی شده‌اند. از كارهای ارزشمند پژوهشگاه، تولید مجموعه‌ای از دانشنامه‌های دینی است و اولین آن دانشنامه امام علی(ع) است كه در سال ۷۹ كه مزین به نام امام علی (ع) شده بود، به پیشنهاد آیت الله جوادی آملی نگارش آن با تعداد زیادی مقاله آغاز شد و در سال ۸۱ به اتمام رسید و در برگیرنده سیره، زندگی و اندیشه‌های آن حضرت و مرجع‌شناسی است.

حجت‌الاسلام رشاد از دیگر آثار ارزشمند پژوهشگاه را دانشنامه فاطمه زهرا(س) دانست و گفت: با توجه به لزوم اسوه‌پذیری از حضرت زهرا (س) و نیز نبودن كتاب مرجع در خصوص آن حضرت، این پژوهشگاه تدوین آن را در دستور كار خود قرار داد كه اثری ارزشمند محسوب می‌شود. همچنین یک دانشنامه نبوی نیز در دست تولید است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح كرد: این پژوهشگاه علیرغم اینكه به لحاظ كمی دستگاه كوچكی است اما در تراز دستگاه‌های بزرگ، علم و نظریه تولید می‌كند.

وی تأكید كرد: این مجموعه به دلیل آنكه اكثر اعضای آن استادان برجسته دانشگاه و حوزه هستند از ظرفیت بالایی برخوردار است و رسانه ملی می‌تواند از قابلیت‌های آن در نشر علم بهره‌مند شود چراكه  پژوهشگاه در موضوعات رسانه‌ای نیز كار كرده است از جمله موضوعاتی مانند سبك زندگی و الگوی پیشرفت كه انعكاس نتایج آن برای جامعه مفید خواهد بود.

رشاد با اشاره به نقش شبكه چهار به عنوان شبكه خاص نخبگان گفت: محتوای این شبكه باید طوری باشد كه نخبگان را جذب كند، شاید اگر در این حوزه ضعفی هم وجود دارد به این دلیل است كه نتوانسته‌ایم مطالب را به زبان رسانه بیان كنیم. باید توجه داشت این شبكه نیازی به كثرت مخاطب ندارد و باید مخاطب خاص داشته باشد.

در این جلسه كه معاونان خبر، سیما، صدا، برون‌مرزی و برخی مدیران شبكه‌های تلویزیونی به همراه برخی مسئولان و اعضای هئیت علمی پژوهشگاه حضور داشتند موضوعات مختلفی از سوی حاضران مطرح شد و مواردی نظیر پاسخ به شبهات دینی، چالش‌های جامعه مدرن، آسیب‌های اجتماعی، سبك زندگی اسلامی، ترویج ایمان روشن بینانه، قرار دادن مخاطب در تجربه معنا و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
منبع: مهر
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
وبگردی