برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید
کد خبر: ۸۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
صدا و سیما: دانشمندان اخترشناس از کشف یک فراسیاره خبر دادند که به دور ستاره ای در فاصله یکصد سال نوری از زمین می چرخد و به سیاره مشتری شباهت زیادی دارد.

این فراسیاره «51 اریدانی بی 51 Eridani b» نامگذاری شده و سن آن بیست میلیون سال است که از لحاظ علم ستاره شناسی، یک سیاره جوان محسوب می شود.

دانشمندان می گویند بیشترین میزان گاز متان کشف شده بر روی یک فراسیاره را در «51 اریدانی بی» یافته اند که آن را به چهار سیاره گازی در منظومه شمسی از جمله مشتری شبیه می سازد. جرم این فراسیاره دو برابر جرم سیاره مشتری است.

دانشمندان بر این باورند کشف این فراسیاره بسیار شبیه به مشتری می تواند به آنها در کشف رازهای تشکیل منظومه شمسی و سیاره های گازی آن در چهار و نیم میلیارد سال قبل کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ فراسیاره یا سیاره فراخورشیدی به سیاره هایی اطلاق می شود که خارج از منظومه شمسی وجود دارند و به دور ستاره ای به غیر از خورشید در حرکتند. اولین فراسیاره ها در دهه نود میلادی کشف شدند و دانشمندان موفق شده اند تاکنون بیش از هزار فراسیاره کشف کنند.

محققان اخترشناس در اکثر موارد از تلسکوپ فضایی کپلر و نیز تلسکوپ های موجود در رصدخانه جمینی Gemini در شیلی برای کشف فراسیاره ها بهره برده اند.
روی خط سایتها