برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۷۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
این روزها زندگی کردن سخت شده و بار فشار اقتصادی، کمر خانوارها را خم کرده کرده است. از نگاه کمیته امداد ازکارافتاده فردی است که به‌دلیل بیماری یا معلولیت جسمی یا ذهنی قادر به تأمین نیازهای معیشتی خود و اعضای خانواده‌اش نباشد.
به گزارش هشت صبح، از نگاه کمیته امداد ازکارافتاده فردی است که به‌دلیل بیماری یا معلولیت جسمی یا ذهنی قادر به تأمین نیازهای معیشتی خود و اعضای خانواده‌اش نباشد. بر این اساس در مجموع ۷۷۴هزار و ۵۰۴خانواده به دلایلی مانند از کارافتادگی، بیماری یا معلویت سرپرست تحت‌پوشش هستند. به استناد آمار کمیته امداد که البته تا سال۹۲ را پوشش می‌دهد، تعدد نفرات این خانوار‌ها به ۲میلیون و ۵۰هزار نفر می‌رسد. علاوه بر این کمیته امداد یک میلیون مددجوی سالمند بالای ۶۰سال دارد که همراه با افراد تحت تکفلشان در سال۹۳ کمی ۲میلیون و ۵۰هزار نفر بوده‌اند.  
 
به گزارش شفاف، در دیگر نهاد حمایتی مهم کشور، یعنی بهزیستی نیز اوضاع مشابهی وجود دارد. در بهزیستی کل مدد‌جویان ۴میلیون و ۸۰۰هزار نفر هستند که البته میان آن‌ها باید تفکیک قائل شد. برای نمونه بهزیستی معلولان را به گروه‌های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم کرده است. این سازمان عده‌ای «مستمری بگیر» دارد که تنها درآمدشان پول‌های دریافتی از بهزیستی است؛ شبیه به‌‌ همان جمعیت از کار افتاده در کمیته امداد امام خمینی (ره).  
 
 براساس آمار اعلامی از سوی اداره آمار سازمان بهزیستی، مستمری‌بگیران در حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی، روانی مزمن و روانی ترخیص شده ۴۹۸هزار و ۸۵۸خانواده هستند. در مجموع و با احتساب افراد تحت پوشش این افراد یک میلیون و ۱۵۳هزار نفر هستند. به این ترتیب در ایران حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار خانوار با جمعیت ۵ میلیون و ۳۰۰هزار نفر وجود دارد که هیچ درآمدی جز کمک‌های نهادهای حمایتی ندارند.

 با درنظر گرفتن به روز نبودن آمار و خطاهای احتمالی می‌توان این جمعیت را تا ۶میلیون نفرنیز تخمین زد. افردای که دستشان به جایی بند نیست و می‌توان گفت به راستی درآمدی جز دریافت یارانه نقدی ندارند.

به همین دلیل بود که در سال ۹۲ به همت جمعی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی پیمانی با عنوان پیمان جوانمردان تدوین شد تا در آن به بی بضاعت ها و از کارافتادگان و فقرا کمک شوود.
طرحی که حالا به عنوان طرح 6 میلیون نفر به مجلس راه یافته و بهارستان نشین ها از آن حمایت کرده اند تا شاید به مرحله اجرا برسد.

"6 میلیون نفر" در صدا و سیما

حتی پای این طرح به برنامه های صدا و سیما هم باز شده و کارشناسان اقتصادی در خصوص ان در برنامه تیتر شب گذشته شبکه خبر صحبت کردنمد تا امیدها برای اجرایی شدن ان بیشتر شود.

یک کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه موضوع فقر از فقرا جداست در این برنامه گفت: در کشور ما سیاست‌هایی که به ضد فقر بی‌توجهند قوی‌تر از سیاست‌هایی هستند که برای حمایت از فقرا وصف شده‌اند.

 حسن سبحانی در برنامه تیتر شب گذشته شبکه خبر افزود: در جامعه ممکن است سیاست‌های ضد فقر طوری اعمال شود که تعداد فقرا افزایش یابد.
 
سبحانی افزود: شش میلیون نفر تعداد فقرای کشور عددی است که می‌تواند ویژگیهای خاصی داشته باشد اما با توجه به سبدهایی کالایی و حمایتی که دولت عرضه می‌کند می‌توان دید تعداد فقرای کشور بیش از اینهاست.
 
حسینعلی حاجی دلیکانی نماینده مجلس در پاسخ به سخنان سبحانی گفت: هیچ فقری بالا‌تر از فقر تریبون نیست یعنی وای به حال کسی که حرفش به گوش کسی نرسد و تشکلی از آن حمایت نکند و نتواند دادش را به گوش کسی برساند.
 
وی افزود: در جامعه کنونی ما معلمان وکارگران از اقشاری هستند که معمولاً دادشان به جایی نمی‌رسد.
 
این نماینده مجلس گفت: از بین این شش میلیون نفری که تحت حمایت بهزیستی هستند با توجه به کمک‌های کمی که دریافت می‌کنند زنده ماندنشان یک معجزه است.
 
 
دلیکانی افزود: رقم دریافتی هر یک از این شش میلیون ۵۳ هزار تومان است که با ۴۵ هزار یارانه باز هم جمعاً زیر ۱۰۰ هزار تومان و با این رقم واقعاً زنده ماندن معجزه است.
 
وی در ادامه گفت: اگر ادعای مسلمانی کنیم و ندانیم که کسی سرگرسنه زمین می‌گذارد باید به مسلمانی خود شک کنیم.
 
سبحانی در ادامه افزود: اداره کردن یک کشور ۷۶ میلیونی نیازمند سازوکارهای بیشتر ودقیق تری نسبت به یک شهر کوچک است پس در مجلس باید سازوکارهای حقیقی صورت پذیرد که رفته رفته فقر ریشه کن شود.
 
این کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که نتایج آن اشتغال ودرآمد زایی باشد تا به تناسب آن فقر هم برطرف شود نباید توپ را به زمین دیگری انداخت و باید دست به کار شد.
 
وی افزود: در کشوری که نظام برنامه ریزی به سمت تولید تورم حرکت می‌کند باید در نظر داشت که تورم همیشه ثروتمندان را قوی‌تر و ضعیف را ضعیف‌تر می‌کند اگر دولت به تورم دامن بزند باید بداند که فقر را بیشتر خواهد کرد.
 
دلیکانی در پاسخ به سبحانی گفت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا برای مقابله با فقر برنامه‌هایی حمایتی مشابه ایران دارند اما اگر ما موفق نیستیم به دلیل این است که به برنامه‌ها و قوانینمان عمل نمی‌کنیم ما بهتر است مانند پدری که بالای سر خانواده‌اش است تعادل را بین افراد خانواده برقرار کنیم تا جایی معضلی پیش نیاید به این منظور طرح پرداخت یارانه‌ها بخشی از این قوانین بود که اجرای آن با موفقیت همراه بوده است.
 
وی به طرح دو فوریتی مقابله با فقر اشاره کرد و افزود: این طرح در هفت ماده تنظیم شده است که امید می‌رود در روزهای باقیمانده هفته جمع آوری امضای آن انجام شود و بالای ۵۰ درصد از نمایندگان پای آن را امضاء‌کنند البته از دولت هم انتظار داریم برای تامین مالی این طرح کمکمان کند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی در توضیح ویژگیهای این طرح گفت: رقم پرداختی که در ‌‌نهایت تعیین می‌شود بر اساس معیارهایی است که نسبت به نرخ تورم محاسبه می‌شود تا ارزش خود را از دست ندهد.
 
از این شش میلیون نفر، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که تعدادی از آن‌ها قادر به هیچ کاری نیستند، در این طرح برای آن‌ها این طور ترسیم شده است که به تعداد نفرات خانواده رقمی معادل یک سوم دستمزد پایه یک کارگر پرداخت شود یعنی اگر حقوق پایه یک کارگر را یک میلیون و ۱۸۰ هزار و خرده‌ای در نظر بگیریم که شامل حق اولاد، حق بن، یک دوازدهم عیدی و غیره است به ازای یک نفر ۲۰ درصد، دو نفر ۳۰ درصد، ۳ نفر چهل درصد و ۴ نفر پنجاه درصد از این مبلغ پرداخت شود که رقم پرداختی حدود ۳۲۷ هزار تومان می‌شود البته جدای یارانه و عددی که به عنوان کمک از دستگاههای مورد نظر پرداخت می‌شود.
 
سبحانی هم گفت: ۳۳ درصد افزایش برای کسی که یک میلیون تومان درآمد دارد رقم بالایی است اما برای ناتوانان و از کارافتادگان بسیار ناچیز است.
 
دلیکانی هم گفت: یک خانواده ۴ نفره با اجرای این طرح ۵۹۱ هزار تومان دریافت خواهد کرد.
 
 
وی همچنین افزود: از بودجه سال ۹۴ حدود ۱۷۴ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۲۳۶ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و یارانه می‌شود ما بعد از تحقیقات زیاد دریافتیم که اجرای این طرح از واجبات است وباید ردیف‌هایی را شناسایی کنیم که از هزینه‌های دولت کم کند و بار مالی نداشته باشد و در حال حاضر در حال یافتن این ردیف‌ها هستیم.
 
 تاچهار ماه دیگر طرح حمایت از کارافتادگان را جمع بندی می‌کنیم
 
کار‌شناس اقتصادی گفت: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاقی افتاده است که قابل دفاع نیست.
 
سبحانی درباره طرح حمایت مستقیم از ۶ میلیون از کارافتاده در پاسخ به این سوال مجری که مهم‌ترین منابع مالی تامین این طرح چه خواهد بود آیا مالیات می‌تواند پاسخگو باشد افزود: اینکه هرچه پایه‌های مالیاتی را زیاد کنیم برای کشور خوب است در این تردیدی نیست، اما به طور مشخص به دوستان مجلس توصیه می‌کنم برای اینکه این کار به سامان برسد بار مالی این طرح را در قالب هدفمند کردن یارانه‌ها جستجو کنند.
 
وی گفت: حتی دوستان می‌توانند این طرح را مستقل ندهند و در قالب طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این کار را انجام دهند.
 
سبحانی افزود: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاقی افتاده است که هیچ کس به آن توجه نمی‌کند و یا کارهایی می‌شود که قابل دفاع نیست.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال گفته شده که از محل افزایش قیمت‌ها ۵۰ درصد میان گروههای هدف توزیع می‌شود.
 
این کار‌شناس اقتصادی گفت: از ابتدا که این طرح را شروع کردند این ۵۰ درصد را صد در صد میان گروه‌های هدف توزیع کردند، حتی بیش از صد درصد نیز توزیع شد.
 
وی افزود: امروز که چندین سال از اجرای این طرح می‌گذرد دولت با اینکه صحبت از کسری در آمد برای یارانه می‌کند اما باز هم به همه یارانه می‌دهد، مگر اینکه برخی از ثروتمندان را شناسایی کنند.
 
سبحانی گفت: در حالی که به قول سخنگوی دولت در همین امسال که قیمت نفت هم پایین است تا ۳۲ - ۳۳ هزار میلیارد تومان بدون این افزایش قیمت‌هایی که امروز و فردا اتفاق می‌افتد درآمد داریم.
 
وی افزود: البته چون مجلس از ابتدا گفته ۴۸ هزار میلیارد تومان، آن‌ها می‌گویند ۱۶ هزار میلیارد تومان کم داریم و به بهانه ان یک تورمی را به جامعه تحمیل کردند که البته اجازه آن را از مجلس گرفته بودند.
 
این کار‌شناس اقتصادی گفت: اگر این ۳۲ هزار میلیارد تومان مطابق قانون عمل شود که نمی‌دانم چرا قانون اجرا نمی‌شود، ما کسری نخواهیم داشت چون قانون می‌گوید ۱۶ هزار میلیارد تومان آن باید میان جامعه هدف توزیع شود، یعنی ۵۰ درصد آنچه که بدست می‌آید.
 
وی افزود: این ۱۶ هزار میلیارد تومان امروز در جامعه ما مخاطبان خود را می‌تواند از میان فقرا پیدا کند و به جای اینکه مدام بگوییم ثروتمندان چه کسانی هستند که آن‌ها را حذف کنیم و نتوانیم و مدام زمان از دست بدهیم می‌توانیم به فقرا بدهیم که در پرداخت به فقرا کسی تردیدی ندارد.
 
سبحانی گفت: بنابراین به جای اینکه به دنبال ثروتمندان بگردیم که آن‌ها را حذف کنیم باید به دنبال این برویم که چه کسی نیازمند است و هر کس نیازمندی خود را ثابت کرد باید به او داد.
 
وی ادامه داد: اگر از این ۱۶ هزار میلیارد تومان ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه سلامت اختصاص پیدا کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان با همین مبنای ۴۵ هزار تومان میان ۲۰ میلیون نفر می‌تواند توزیع کرد در حالی که اکنون مشکل ما ۶ میلیون نفر است.
 
سبحانی گفت: بنابراین باید حکم کنند که این ۵۰ درصد را بین این مجموعه نیازمند توزیع کنیم که در این شرایط پول نقد و بدون دردسر وجود دارد ضمن اینکه اصل ۷۵ نیز رعایت شده است.

وی افزود: در واقع محل پرداخت این تعیین شده است و هر کس که می‌خواهد دریافت کند باید به طریقی خود را اثبات کند نه اینکه سیستم دنبال افرادی برود که اطلاعات در موردش ندارد یا کم دارد.
 
این کار‌شناس اقتصادی گفت: معتقدم بار مالی این طرح از طریق گنجاندن در قالب اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هم موجب می‌شود تورم وسیع به جامعه القا نشود و قدرت خرید ۴۵ هزار تومان به ۱۸ هزار ۲۰۰ کاهش پیدا نکند این مبلغ را کسانی دریافت می‌کنند که در زندگیشان موثر است.
 
سبحانی گفت: بنابراین بار مالی این طرح می‌تواند از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود به شرطی که دولت و مجلس این نگرانی را نداشته باشند که بگویند سال انتخابات است و ما اگر اقشار وسیعی از مردم را حذف کنیم مردم ناراحت می‌شوند.
 
وی افزود: در حالیکه هر اقدام اصلاحی هزینه دارد و اگر می‌خواهیم فقرا دریافته شوند باید دولت هزینه‌اش را بدهد.
 
این کار‌شناس اقتصادی گفت: من با این حرف که دولت باید مثل پدر دستی به سر فقرا بکشد مخالفم چون دولت موظف است که فقرا را دریابد.
 
سبحانی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از راههای تامین منابع است به شرطی که آقایان قانون را اجرا کنند گفت: سازمان بازرسی کل کشور چرا دخالت نمی‌کند که این قانون هدفمندی که ۵۰ درصدش مال گروههای هدف، ۳۰ درصدش تولید و ۲۰ درصدش برای دولت است چرا اجرا نمی‌شود و چرا بیش از صد در صد را توزیع می‌کنیم.
 
در ادامه حسینعلی حاجی دلیکانی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره منابع تامین مالی طرح گفت: یکی از منابعی که می‌تواند تامین کننده اعتبارات این طرح باشد هدفمندی یارانه هاست اما ما فکر می‌کنیم راه حل‌های دیگری نیز بتوانیم در لابلای قانون بودجه پیدا کنیم.
 

وی افزود: عدد بودجه‌ای که ما داریم ۱۷۰ و خرده‌ای هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توان برخی از هزینه‌هایی که ضرری نیز ندارد کم کرد.
 

دلیکانی ادامه داد: حق ماموریتی که برخی از مسئولان یا کارکنان دولت یا مجلس به خارج از کشور می‌روند این‌ها را می‌شود کم کرد که خودش عدد درخور توجهی می‌شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از همایش‌هایی که جزء صرف هزینه هیچ چیز دیگری برای سیستم اداری کشور ندارد می‌شود این‌ها را کم کرد.
 
وی افزود: کاهش اسراف‌ها و پول‌های هنگفتی که به یک بازیکن و یا مربی خارجی در رشته‌های مختلف ورزشی داده می‌شود می‌توانیم این‌ها را صرفه جویی کنیم.
 
حاجی دلیکانی گفت: این بحث جدی است و اگر ما بتوانیم درست این حرف را به گوش جامعه برسانیم قطع یقین اگر آحاد مردم در جریان این طرح قرار بگیرند که چه اقدام و کار مثبتی صورت می‌گیرد کمک خواهند کرد تا به نتیجه برسد.
 
سبحانی نیز گفت: برای رسیدگی به فقرا جامعه باید به فقر فکر کند و نظام برنامه ریزی کشور باید به گونه‌ای باشد که وقتی طرح یادشده اجرا می‌شود زندگی برای مردم سخت نشود در این صورت فقر از بین می‌رود.
 
در ادامه دلیکانی گفت: وقتی طرح حمایتی در کمیسیون و یا صحن مجلس مطرح شود ممکن است تغییراتی داشته باشد اما پیش بینی‌هایی صورت گرفته است که مشمولان این طرح دقیقا ان کسانی باشند که هیچ درامدی برای امرار معاش ندارند.
 
وی افزود: این طرح کار اورژانسی است که در کنار ان باید ساختار اقتصادی خود را طوری طراحی کنیم که به جمعیت فقرا اضافه نشود.
 
مجری پرسید اجرایی شدن این طرح چقدر زمان می‌برد که وی پاسخ داد: ممکن است بتوانیم ظرف ۳-۴ ماه طرح را در مجلس به یک جمع بندی برسانیم و اشکالات ان را در رفت و برگشت به شورای نگهبان برطرف کنیم و آن را به دولت بدهیم.
 
سبحانی نیز در این خصوص گفت: البته سال اخر مجلس است و این نگرانی وجود دارد که طرح معطل بماند بنابراین تامین مالی را بایستی به درستی کار کنیم که شبهه در آن نباشد تا بتوانیم انرا به نتیجه برسانیم.
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: