برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۶۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اختلالات دستگاه گوارشی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد جامعه آن را تجربه می کنند و به همین دلیل داشتن یک برنامه غذایی متعادل،متناسب و متنوع برای پیشگیری و درمان اختلالات گوارشی نقش مهمی دارد.
دکتر آزیتا حکمت دوست در گفتگو با ایرنا افزود:نوع رژیم غذایی در بیماران گوارشی سبب بالا بردن کیفیت زندگی، کاهش درد و هزینه های درمان می شود.

وی تصریح کرد:داشتن یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و متنوع شامل تمامی گروه های اصلی غذایی است که برای تامین احتیاجات غذایی در سه وعده اصلی و حداقل دو میان وعده توصیه می شود.

****برنامه غذایی بیماران مبتلا به ریفلاکس معده

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در باره تغذیه مناسب این بیماران گفت:ریفلاکس معده به مری یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است و زمانی روی می دهد که محتویات اسید معده به مری بر می گردد و البته در افراد سالم نیز گاهی رخ می دهد.

حکمت دوست یاد آور شد:با بازگشت اسید معده به مری مخاط مری قابلیت تحمل محیط اسیدی را نداشته و در این صورت دچار التهاب، زخم و سوزش می شود که با ترش کردن نیز همراه است.

به گفته وی یکی ازعلل اصلی ریفلاکس معده شل شدن دریچه معده است که محتویات غذا به مری بر می گردد و ضروری است این بیماران با داشتن تغذیه مناسب از متخصصان تغذیه و پزشکان برنامه غذایی درستی را درخواست کنند.

وی اضافه کرد:بیماران ریفلاکس معده باید حجم غذای خود را کم اما وعده های غذایی خود را در طول روز افزایش داده و همچنین به آهستگی غذا میل کنند.

این متخصص تغذیه یادآور شد:دراز نکشیدن پس از صرف غذا،آزاد کردن کردن کمربند،اجتناب از خوردن غذا دو تا سه ساعت قبل از خواب،خوردن و عده های کم حجم اما به تعداد بیشتر می تواند مقدار برگشت محتوای معده به مری را کاهش دهد.

حکمت دوست با بیان اینکه افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از ریفلاکس معده رنج می برند، اضافه کرد:فشار به محتویات معده باعث ریفلاکس می شود و کاهش وزن این بیماران یکی از روش های درمانی محسوب می شود.

به گفته وی خوردن مواد غذایی مانند نعنا،پیاز،سیر،چای پررنگ،شکلات و کشیدن سیگار ریفلاکس معده را تشدید می کند. همچنین خوردن سوپ و آش بیش از اندازه در تشدید ریفلاکس معده موثر است.

حکمت دوست اضافه کرد:یبوست نیز از عوامل ایجاد کننده ریفلاکس معده است.

وی تصریح کرد:افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید از مصرف گوشت های چرب،سس های چرب،کره،خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ شده پرهیز و تا حد امکان غذاها را به صورت آب پز، بخار پز یا کبابی مصرف کنند.

****تغذیه مناسب بیماران التهاب معده

حکمت دوست در باره بیماری ورم معده گفت:ورم معده یا التهاب معده می تواند بر اثر باکتری هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم معده ) یا مصرف برخی از داروهای مسکن ایجاد شود.

به گفته وی اسید چرب ضروری مانند امگا 3 یا روغن کلزا می تواند در درمان ورم معده موثر باشد؛ همچنین روغن ماهی در درمان ورم معده مفید است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد:درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند زخم معده، ورم معده، ریفلاکس نیاز به درمان دارویی دارد و ضروری است بیماران علاوه بر دارو از برنامه غذایی مناسبی بهره مند شوند تا مشکلات گوارشی قابل تحمل و بهبهود یابد.

به گفته وی بیماران سعی کنند از نوشیدنی هایی مانند ( قهوه، چای زیاد و پررنگ و نوشابه های گازدار که باعث تولید تولید اسید معده می شود خودداری کنند.

حکمت دوست گفت: ادویه هایی مانند فلفل و ... برای ورم معده خوب نیست اما زردچوبه تنها ادویه ای است که برای ورم معده مفید است.

***برنامه غذایی نفخ معده

این متخصص تغذیه در باره افرادی که مرتب دچار نفخ معده می شوند گفت:نفخ معده زمانی اتفاق می افتد که به دلایلی در معده تولید گاز زیاد شده، غذا با هوا بلع شود و یا معده آنزیم لازم برای هضم غذا ندارد.

به گفته حکمت دوست، نفخ معده بیشتر خود را با بادگلو نشان می دهد.

وی با بیان اینکه حبوبات از جمله مواد غذایی است که آنزیم لازم برای هضم آن در معده وجود ندارد،گفت:افراد سعی کنند حبوبات را یک روز قبل از استفاده خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنند تاکمتر دچار نفخ معده شوند.

حکمت دوست اضافه کرد خوردن ماست، نعنا، زیره سبز، زیره سیاه و زردچوبه گاز روده ها و نفخ را کاهش می دهد و چای و قهوه زیاد و همچنین شکلات باعث تحریک معده می شود.

****رژیم غذایی سالم

به گفته این متخصص تغذیه رژیم غذایی سالم 6 واحد نان و غلات سبوس دار، 2 تا 3 واحد میوه در طول روز، 3 تا 4 واحد سبزی 2 واحد لبنیات کم چرب ، 2 واحد گوشت (مرغ و ماهی ) است.

حکمت دوست توصیه کرد:فعالیت بدنی کافی،کاهش مصرف فرآورده های گوشتی،کاهش مصرف نمک،قند و شکر و غذاهای سرخ شده، نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز و...برای داشتن تغذیه سالم هر فرد ضروری است.

وی با بیان اینکه متخصصان تغذیه روزانه هشت لیوان آب را توصیه می کنند گفت:این مقدار آب با تنظیم و تقسیم بندی در طول روز صورت گیرد و باید قبل از غذا حدود یک تا دو لیوان و همچنین دو ساعت بعد از غذا نیز یک تا دو لیوان آب نوشیده شود.

منبع: ایرنا
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: