برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۴۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
درحالی که کارشناسان اداره آگاهی از بالا رفتن آمار خشونت در شش ماه اول سال خبر می‌دهند، کارشناسان طب سنتی هم ادعایی مشابه را مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند گرم شدن هوا می‌تواند بر بدن و روان آدم‌ها تاثیری جدی بگذارد.
درحالی که کارشناسان اداره آگاهی از بالا رفتن آمار خشونت در شش ماه اول سال خبر می‌دهند، کارشناسان طب سنتی هم ادعایی مشابه را مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند گرم شدن هوا می‌تواند بر بدن و روان آدم‌ها تاثیری جدی بگذارد و حتی از یک فرد آرام هم، انسانی زودرنج و تحریک‌پذیر بسازد. این متخصصان ادعا می‌کنند خشونت ناشی از گرم شدن هوا، امسال بیشتر از هر سالی مردم را تهدید می‌کند و تابستان زودرسی که از آغاز بهار رد پایش پیدا شده، می‌تواند آماری نامنتظره از خشونت در سطح اجتماع را به یادگار بگذارد. این ادعاها را با دکتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتی مطرح کردیم. عباسیان چنین گفته‌هایی را رد نمی‌کند اما از نظر او با کمک راهبردهای طب سنتی، می‌توان از آسیب فصل گرما بر احوال ایرانی‌ها کم کرد.

صبح‌ها کار، ظهرها استراحت

در اولین مرحله، مهم‌ترین کارهای‌تان را به اول ساعات روز يعني معتدل‌ترين زمان‌های روز منتقل کنید. آغاز صبح بهترین زمان برای انجام کارهای با اهمیتی است که نیاز به صرف انرژی جسمی و روانی بیشتری دارد و زمان غروب هم برای انجام کارهای باقی مانده مناسب است اما از منظر طب سنتی حوالی ظهر که گرم‌ترین زمان روز است، بدترین موقع برای انجام کارهای مهم است.

خواب آرام با بهارنارنج

افرادي كه احساس مي‌كنند به‌خاطر گرماي هوا پرخاشگر شده‌اند، می‌توانند از عرقيات آرام‌كننده مانند بهارنارنج يا گلاب استفاده کنند. خوشبختانه این عرقیات مگر در موارد خاص منع مصرف ندارند و همه می‌توانند از آنها بنوشند. البته این عصاره‌های گیاهی كمي خواب‌آور هستند و راننده‌ها يا كساني كه نياز به هوشياري بالا دارند بهتر است در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنند.

خداحافظ ادویه

غذاهاي خيلي تند و پرادويه می‌توانند شما را تحریک‌پذیرتر کنند. به جای مصرف آنها می‌توانید سراغ غذاهايي بروید كه رطوبت‌بخشي بیشتری دارند. غذاهای آبكي و سوپ‌ها گزینه‌های خوبی برای مصرف در این فصل هستند. گذشته از این می‌توانید از گياهان رطوبت‌بخشی مانند جو که طبع‌شان خنك است و متابوليسم را پايين مي‌آورند هم کمک بگیرید یا با چاشني‌های ترش مانند آبغوره و آبليمو خشم‌تان را کمتر کنید. سبزيجات و ميوه‌هاي خنك مانند كاهو، از یک طرف و مركبات و ميوه‌هاي آب‌دار مانند خیار از طرف دیگر می‌توانند آرامش شما را بیشتر کنند.

اولین و آخرین راه؛ هوشیاری!

تغذیه و مراقبت‌های دیگر به بهبود شرایط افراد کمک می‌کند اما نمی‌توانیم نقش خودكنترلي در کم شدن آسیب‌ها را نادیده بگیریم. آدم‌ها باید مدام خود را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به عواطف‌شان هوشیار باشند. باید ببینند چقدر دچار خشم و غضب و ناراحتي هستند یا اینکه چه اندزه احساس آرامش و خوشحالي‌شان بیشتر شده است. طبیعی است که در ماه‌های پیش رو خشم بيشتر احساس شود اما اگر افراد بدانند که از وضعیت تعادل خارج شده‌اند می‌توانند کنترل بیشتری بر احساسات و رفتارهای‌شان داشته باشند.

آرامش با سرکه و انگبین

نوشیدنی‌های خنک مانند شربت سكنجبين، هم خاصیت دارويي دارند و به بدن آب رساني مي‌كنند و گرما و عطش را فرو مي‌نشاند. درواقع به همه نوشيدني‌هايي كه در آن يك ماده ترش و يك ماده شيرين مخلوط شده سكنجبين می‌گوییم، كه این شربت می‌تواند مخلوطی از سركه و عسل باشد یا اینکه با سركه و شكر درست شود اما شربت‌هاي ديگری مانند شربت آلبالو، آبغوره یا آبلیمو که مخلوطی از یک ماده ترش و شیرین هستند هم برای فرونشاندن این حالت مفیدند.

دوغ برای دیابتی‌ها

کسانی كه ديابت دارند و به خاطر بالا بودن قند خون نمی‌توانند چنین شربطی را مصرف کنند، می‌توانند سراغ دوغ بروند و در دوغ‌شان دانه «خرفه» خیس کنند. البته بهتر است این افراد دوغ کم نمک بنوشند تا کمتر احساس عطش کنند.

خشم مهارناپذیر به‌خاطر دفع آب

در اين فصل افراد باید مراقب دفع زیاد آب و مایعات از بدن باشند. اگر دچار اسهال شدند و احساس کردند که وضعیت‌شان غیرطبیعی است حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

سونای خشک در تابستان ممنوع

فعاليت شديد در شش ماه گرم سال و به ویژه در ماه رمضان می‌تواند تحمل افراد را کمتر کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در روزهای گرم سراغ ورزش‌هايي مانند شنا، شيرجه و واترپلو بروند و از ورزش‌هايي كه در فضاي باز و زير آفتاب انجام می‌شوند یا اینکه مانند سوناي خشك حرارت بدن را بالا می‌برند؛ پرهیز کنند.

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: