برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۴۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
طرح ویژه اکران رمضان در سینماها و انتخاب فیلم‌های خاطره‌انگیز از تاریخ سه دهه اخیر سینمای ایران و اینکه چرا بیشتر فیلم‌هایی از جریان روشنفکری و یا چند فیلم پرفروش که به تازگی روی پرده بوده‌اند در این طرح گنجانده شده‌اند، موضوعی است که تعدادی از دست اندرکاران و مسئولان سینمایی بدان پاسخ می‌دهند.
، با آغاز ماه مبارک رمضان طرح اکران ویژه این ماه در سینماهای کشور اجرا شد. در این طرح سینماها می توانند تا پاسی از شب و در سانس های فوق العاده به نمایش فیلم های مورد علاقه مردم بپردازند. در این میان پردیس های سینمایی با اجرای طرح اکران فیلم های خاطره انگیز، آثار فیلمسازان بزرگی چون زنده یاد علی حاتمی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی را به نمایش درآورده است. البته سینماهای دیگر که معمولا توسط بخش خصوصی اداره می شوند و تک سالنه هستند، ترجیح داده اند فیلم های روز سینمای ایران را نمایش دهند. علاقه مندان به سینما بعد از افطار و با توجه به اینکه در طرح ویژه ماه مبارک رمضان می توانند فیلم ها را به صورت نیم بها ببینند، از این طرح استقبال کرده و در سینماها حضور پیدا می کنند.
 
در این گزارش به دلایل مختلف انتخاب فیلم‌های در حال اکران رمضان توسط سالن‌داران و نقاط قوت و ضعف آن پرداخته‌ایم.
 
طرح اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز نیاز به تبلیغات دارد
 
علی سرتیپی مدیرعامل شرکت فیلمیران از شرکت‌های تولید و پخش فیلم با اشاره به اینکه اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان پیش از این با نام طرح «اذان تا اذان» در ماه مبارک رمضان اجرا می شد، گفت: این طرح جزو طرح هایی است که می تواند با موفقیت همراه باشد، اما به شرط آن که تبلیغات درست و اطلاع رسانی مناسبی روی آن صورت گیرد، در غیر این صورت اتفاق درستی در این زمینه رخ نمی دهد.
 
وی ادامه داد:  زمانی که سینما چنین ظرفیتی را در اختیار مخاطب قرار می دهد باید درباره آن در رسانه‌ها صحبت کرد. چنین طرح هایی برای جوابدهی باید به صورت گسترده در تلویزیون تبلیغ شود و در کنار آن نباید تبلیغات محیطی و شهری را فراموش کرد. در این طرح تعدادی از فیلم های خاص با کارگردانانی خاص در کنار فیلم های روز سینمای ایران در سانس های نیمه شب اکران می شود که متاسفانه برخی از این فیلم ها به دلیل نبود اطلاع رسانی مناسب نمی تواند فروش خوبی داشته باشد.
 
این تهیه کننده سینما با بیان این مطلب که اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان برای برخی از فیلم های سینمایی مانند «ردکارپت» به کارگردانی رضا عطاران جوابگو است، توضیح داد: این فیلم سینمایی طنز به خودی خود در جذب مخاطب موفق است، اما با قرار گرفتن در طرح ویژه ماه مبارک رمضان توانست مخاطبان بیشتری را به سینما بکشاند. اگر بخواهیم دلیل موفقیت اصلی «رد کارپت» در این طرح را بدانیم باید بگویم ما یک فیلم خوب را در موقعیت مناسب و با تبلیغات خوب اکران کردیم.
 
تهیه کننده فیلم سینمایی «پل چوبی» بیان کرد: طرح ویژه ماه مبارک رمضان طرحی است که می تواند فرصت خوبی را برای سینمادوستان فراهم کند، اما به شرطی که روی این طرح کار شود. سال گذشته نیز تعدادی از فیلم ها با نام فیلم های خاطره انگیز توسط پردیس های سینمایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اکران شد اما به دلیل نبود اطلاع رسانی مناسب فکر می کنم چندان با موفقیت همراه نبود. البته این گروه از فیلم ها آثار شناخته شده تاریخ سینمای ایران هستند که همیشه می تواند برای مخاطب جذاب باشد.
 
وی در پاسخ به این که دوست دارد چه فیلم هایی در طرح فیلم های خاطره انگیز نمایش داده شود؟ توضیح داد: البته که تا امروز موسسه تصویر شهر به ما پیشنهاد همکاری در این طرح را نداده است، اما اگر قرار بود از بین فیلم هایی که حق پخش آن ها را برعهده داریم، انتخاب کنم بی شک فیلم هایی چون «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «من ترانه 15 سال دارم»، «دختری با کفش های کتانی»، «حاجی واشنگتن»، «باشو غریبه ای کوچک» را انتخاب می کردم.
 
سرتیپی در پایان صحبت‌هایش گفت: برای موفقیت در هر طرحی باید ابزار لازم برای موفقیت را داشته باشیم، نه اینکه بدون برنامه ریزی مناسب دست به اجرای چنین طرحی بزنیم. البته مخاطبان از بخشی از فیلم ها و اکران آن مطلع هستند، اما باز با این حال باید اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت گیرد.
 
استقبال از فیلم های خاطره انگیز سیر نزولی سینمای ایران را نشان می دهد
 
محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نیز درباره اجرای طرح اکران فیلم‌های خاطره انگیز گفت: زمانی که اسم فیلم های خاطره انگیز به گوش می رسد ناخودگاه به این فکر می کنیم که فیلم هایی که در تاریخ سینمای ایران تاثیر گذاشته‌اند، انتخاب می شوند؛ فیلم هایی که در زمان خود توانسته با استقبال بالایی از سوی مخاطب همراه باشد. البته برخی از فیلم های خاطره انگیز، امروز هم مخاطبان خاص خود را دارد و به راحتی می تواند جذب مخاطب کند حتی این استقبال ها در شرایطی پیش می آید که اکثر این فیلم ها بارها از تلویزیون پخش شده و یا از طریق شبکه نمایش خانگی در اختیار مردم قرار گرفت است.
 
وی ادامه داد: زمانی که بعد از گذشت سال ها هنوز فیلم هایی مانند «هامون»، «گاو» و دیگر فیلم های خاطره انگیز برای مخاطب جذابیت دارند و دلیلی بر حضور مردم در سینما آن هم در سانس نیمه شب می شود، نشان می دهد که فاصله بین فیلم هایی که امروز در سینمای ایران تولید می شود با فیلم هایی که سال ها پیش در سینما تولید شده بسیار زیاد است. در واقع یک مقایسه کوچک بین فیلم های امروز و فیلم های خاطره انگیز نشان می دهد که متاسفانه تولیدات سینمای ایران سیر نزولی داشته است.
 
رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه تولید فیلم های ضعیف در سینمای ایران سبب شده تا فیلم های قدیمی تبدیل به فیلم های خاطره انگیز شود، گفت: زمانی که فیلم های ساخت 25 سال پیش با فیلم هایی که امروز تولید شده اند در گیشه و حتی در جذب مخاطب برابری می کند، نشان می دهد که جهت فیلمسازی در کشور ما اشتباه پیش رفته است. متاسفانه کارگردانان ما این روزها برای مخاطبان ایرانی فیلم نمی سازند و بیشتر به دنبال ساخت فیلم برای جشنواره های خارجی هستند. زمانی که یک فیلم سینمایی برای مخاطب داخلی و با توجه به علایق حاکم بر جامعه ساخته نمی شود، نمی توان انتظار داشت که این فیلم ها در جذب مخاطب داخلی موفق باشند.
 
رئیس سینما ماندانا در پاسخ به این که آیا او به عنوان یک سالن دار از فیلم های خاطره انگیز برای اکران در طرح ویژه ماه مبارک رمضان استفاده می کند یا خیر، بیان کرد: سالن‌دار در سینمای ایران به دنبال درآمد است به همین دلیل هر فیلمی که بتواند فروش خوبی داشته باشد بی شک در این طرح اکران می شود. البته من به عنوان یک سالن‌دار ترجیح می دهم از بین فیلم های قدیمی آثاری را برای اکران دوباره انتخاب کنم که در گذشته نیز از فروش خوبی برخوردار بوده است. فیلم هایی چون «آدم برفی»، «هامون»، «مادر»، «اجاره نشین ها»، «مرد عوضی» و «مارمولک» از این دسته هستند.
 
قاصد اشرفی با اشاره به اینکه مردم هنوز دوست دارند که این فیلم ها را ببینند، گفت: در گذشته کارگردانان سینما برای سلایق مختلف فیلم می ساختند به همین دلیل فیلم ها جذاب تر بود، اگر امروز هم به همه سلیقه ها توجه شود، باز هم فیلم های خوبی ساخته می شود.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ فیلمی را توصیه نکرد
 
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش مهر که هرچند طرح اکران فیلم های خاطره انگیز به نوبه خود می تواند برای مخاطب جذاب باشد اما چرا تعداد معدودی فیلم از تعدادی کارگردان خاص و بیشتر از جریان روشنفکری در این طرح ها حضور دارند؟ گفت: لیستی که موسسه تصویر شهر برای طرح اکران فیلم های خاطره انگیز ارائه داده است، نسبت به لیست فیلم هایی که سال گذشته در این طرح اکران شد، بسیار متفاوت است. نباید فراموش کنیم که در طرح ویژه ماه مبارک رمضان، این سینمادار است که تصمیم می گیرد چه فیلم هایی را در سینماهای خود نمایش دهد.
 
وی ادامه داد: بی شک سینماداران قبل از انتخاب فیلم های مورد نظر خود، نیاز و علاقه مخاطب سینما را سنجیده اند و فیلم هایی را انتخاب کرده اند که هنوز برای مخاطبان و علاقه مندان به سینما جذاب است.
 
فرجی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ فیلمی را برای حضور در طرح ویژه ماه مبارک رمضان و به خصوص در طرح اکران فیلم های خاطره انگیز توصیه نکرده است و این فرصتی است که سینماداران می توانند براساس نیاز مخاطبان خود فیلم‌هایی را اکران کنند.
 
وی با اشاره به اینکه تنها پردیس‌های سینمایی فیلم های خاطره انگیز را اکران کرده اند، بیان کرد: امکان پخش پردیس های سینمایی با سالن هایی تک سالنه و قدیمی کاملا متفاوت است، به همین دلیل اکثر سینماهای تک سالنه ترجیح می دهند فیلم‌هایی را اکران کنند که فروش بالایی دارد، به همین دلیل این روزها شاهد هستیم که در سانس های بعد از افطار و تا سحر این سالن ها فیلم های پرفروش روز را نمایش می دهند چراکه فیلم های خاطره انگیز هر اندازه در جذب مخاطب موفق باشد اما باز هم مخاطبان خاص خود را دارد.
 
مدیر امور سینماها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به هر حال هر سینمایی با توجه به اینکه در کدام منطقه قرار گرفته است، مخاطبان خاص خود را دارد. سینماها نیز از فرصت طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان استفاده کرده و فیلم های پرفروش را اکران کنند. طی چند شبی که طرح ویژه ماه مبارک رمضان آغاز شد از تعدادی از پردیس ها و سالن های سینما بازدید کردم که خوشبختانه این طرح با استقبال بالایی همراه بوده و مردم تا پاسی از شب برای دیدن فیلم های مورد علاقه خود به سینما می روند.
 
فرجی در پاسخ به این که اگر طرح ویژه ماه مبارک رمضان تا این اندازه با موفقیت همراه است چرا برنامه ریزی نمی شود تا در طول سال سالن های سینما بتوانند تا هر ساعتی که می خواهند نمایش فیلم داشته باشند؟ گفت: سینماها در طول سال آنقدر با مخاطب مواجه نیستند که مجبور به ایجاد سانس ویژه شوند، اما پردیس های سینمایی به خصوص در شب های تعطیل معمولا در سانس های نیمه شب نیز میزبان مخاطبان هستند. در واقع هر سینمایی که مخاطب داشته باشد، سانس های خود را زیاد می کند.
 
آثار مولفان سینما برای مخاطبان خاطره ساز است
 
هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر نیز در توضیح چگونگی انتخاب فیلم های طرح اکران فیلم های خاطره انگیز در ماه رمضان و اینکه چرا طیف خاصی از فیلم‌ها و فیلمسازان را پوشش داده است؟ توضیح داد: زنده یاد علی حاتمی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی هر سه نفر از فیلمسازان مولف سینمای ایران هستند، فیلمسازانی که آثار آنها در زمان اکران معمولا با فروش بالایی همراه بود. زمانی که از فیلم های خاطره انگیز یاد می شود، بی شک آثار این سه کارگردان جزو آثاری است که همیشه علاقه مندان به سینما آن را به خاطر دارند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هفته اول اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان، صرف انتخاب فیلم های سینمایی و دریافت مجوز این فیلم ها شد، تنها سه هفته برای ما باقی ماند که این سه هفته را به برگزاری هفته های فیلم این سه مولف سینمای ایران اختصاص دادیم.
 
مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت: البته دوست داشتیم فیلم های دیگر نیز در این لیست قرار بگیرند، اما بنا به دلایلی از جمله عدم دسترسی به تهیه کننده مورد نظر باعث شد تا نتوانیم این فیلم ها را در لیست خود قرار دهیم.
 
منبتی در پایان با اشاره به اینکه اصرار خاصی در انتخاب این فیلم ها از سوی هیچ مرجعی وجود نداشت، گفت: خوشبختانه استقبال از این فیلم ها طی شب های گذشته قابل توجه بود.
 
بررسی تفاوت انتخاب فیلم های ویژه ماه مبارک رمضان توسط بخش خصوصی و دولتی نشان می دهد که سینماهای بخش خصوصی بیشتر ترجیح می دهند فیلم های پرفروش روز را اکران کنند و نمایش فیلم های خاطره انگیز را به سینماهای دولتی و نیمه‌سپرده اند.
منبع: مهر

منبع: مشرق
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
وبگردی
پربیننده ها