برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۳۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
سال 92 سال چینی ها در خودروسازی ایران
هنوز از یادها نرفته ایت که اوایل مرداد ماه امسال در گرماگرم تحریم های خودرویی و درگیری بین شورای رقابت و وزارت صنعت درباره قیمت گذاری خودروهای تولید ...
هشت صبح: هنوز از یادها نرفته ایت که اوایل مرداد ماه امسال در گرماگرم تحریم های خودرویی و درگیری بین شورای رقابت و وزارت صنعت درباره قیمت گذاری خودروهای تولید داخل، خبر ها حکایت می کرد،  صحبت‌های پیشین خودروسازان داخلی با چینی‌ها به نتیجه رسیده است و بر اساس این توافق، یکی از خودروسازان بزرگ کشور در هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه خود، یک مدل خودروی سواری چینی را تولید خواهد کرد به‌گونه‌ای که هر مدل خودرو، متعلق به یک خودروساز چینی خواهد بود.

پیش از این هم اخباری در رابطه با آغاز مذاکرات خودروسازان بزرگ کشور با چینی‌ها برای تولید خودروهای چینی در ایران منتشر شده بود و حالا به نظر می رسد در میان مخالفت ها این ماجرا جدی تر شده  و حتی نام شرکت ها هم مشخص شده است.


هر چند در ان روزها اخبار رسمي در رابطه با نام شرکت‌هاي چيني که خودروسازان بزرگ براي همکاري با آنها به توافق رسيده‌اند منتشر نشده اما ظاهرا توافق خودروسازان بزرگ کشور براي توليد خودروهاي سواري چيني در ايران با خودروسازان بزرگ و شناخته شده چين مانند FAW و چري نبوده است.


این در حالی است که چندي پيش اعلام شد ه بود گروه‌هاي مديريتي اعزامي از سوي خودروسازان بزرگ به چين پس از رسيدن به توافقات نهايي براي همکاري مشترک، به ايران بازگشته‌اند.

اگرچه تاکنون اخبار رسمي در رابطه با نام شرکت‌هاي چيني که خودروسازان بزرگ براي همکاري با آنها به توافق رسيده‌اند منتشر نشده اما اخبار به دست آمده حاکي از آن است که خودروسازان چيني که هم‌اکنون در ايران مشغول به توليد هستند و خودروسازان بزرگ چيني مانند FAW، جزو اين شرکت‌ها نيستند.

حالا همدآمار واردات قطعات چینی در پایان سال 92 نشان می دهد که چشم بادامی ها در عرصه خودرو سازی ایران بسیار فعال بوده اند.

در واقع ، موضوع ورود قطعات چینی به خط تولید خودروهای ایرانی است؛ خودروهای پرتیراژی که مدت‌ها افتخار داخلی‌سازی آن‌ها و افزایش میزان داخلی‌سازی آن‌ها خبر روز بود و اکنون پای وابستگی تولید آن‌ها به قطعات چینی در میان است.

دو سال پیش بود، در نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرو، قطعاتی به نمایش درآمد که ساخت داخل نبودند اما روی بسته‌بندی آن‌ها تولید ایران درج شده بود. در همان روزهای نمایشگاه خبرها حول چینی بودن این قطعات چرخید و پس از آن دیگر خبری از این قطعات چینی با نام ایرانی شنیده نشد.

پس از آن ‌گاهی خبرهایی از به کار رفتن قطعات چینی در خطوط تولید خودروسازی‌های کشور شنیده می‌شد. به صرفه بودن قطعات چینی و ارزان‌تر تمام شدن تولید، دلیلی بود که در آن روزها برای استفاده از قطعات چینی مطرح می‌شد اما هیچ گاه به طور رسمی تایید نشد.

حالا اما امار می گویند، طی 11ماهه نخست سال جاری جمعا 425‌میلیون‌دلار انواع لوازم یدکی خودرو به کشورمان وارد شده است که از لحاظ ارزش، رقم بالایی به‌نظر نمی‌رسد، اما دردآور آنکه صنعت عریض و طویل خودروسازی کشورمان هنوز هم نیازمند واردات سگدست وانت نیسان است و سال جاری حدود پنج‌هزارو500سگدست وانت نیسان وارد کرده‌است.

نکته جالب اینجاست که فقط در یک فقره، صدهزار قطعه "در رادیاتور" از چین به کشور وارد شده است.همچنین  در سال 1392 بیش از 42هزار قطعه "کلاچ و صفحه پیکان" از چین، وارد کشور شده است!

از سوی دیگر، از فروردین تا بهمن سال جاری 35هزار قطعه "مهره مارپیچ جعبه فرمان پیکان وانت نو" به کشورمان وارد شده که  مبدا عمده این واردات نیز چین بوده است.

هر چند شاید این قطعات جزء باشند اما نکته اینجاست که امکان تولید انها با کیفیت بهتر در کشور وجود دارد چرا که اینها نمونه ای از خروار وارداتی است که در کشور صورت می گیرد و خودرو هایی را تحویل مردم می دهند که به اسم تولید ملی هستند و در اصل کوچکترین قطعات انها چینی یا خارجی است!

روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
وبگردی