برای دریافت روزانه اخبار هشت صبح در خبرنامه سایت عضو شوید      
کد خبر: ۲۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
با بهره گيري از پيشنهادات مطرح شده در اين مقاله مي توانيد عادات خوب غذايي را به بچه ها شكل دهيد و سلامت آنها را براي يك عمر تضمين كنيد.
  آيا به ياد مي آوريد اولين باري را كه رانندگي ياد گرفتيد، تا مدتي مجبور بوديد حواس تان را كاملاً جمع كرده و با دقت تمام رانندگي كنيد. اما حالا كه سال ها گذشته تمام اعمال و حركات رانندگي براي شما عادي شده و ديگر نيازي به دقت زياد نداريد. يعني رانندگي مي كنيد بدون اينكه به آنچه انجام مي دهيد، فكر كنيد، يا هرگز درباره چگونگي مسواك زدن فكر نمي كنيد. شايد بعضي وقت ها از خودتان پرسيده باشيد كه صبح مسواك زدم يا نه؟ زيرا واقعاً بدون هيچ فكري درباره مسواك زدن چنين كاري انجام مي دهيد. اين نوع رفتارها برايتان به صورت عادت در آمده است.

چه رفتار خوب و چه رفتار بد، با تمرين و تكرار مي تواند به صورت عادت درآيد. خوردن، يكي از چيزهايي است كه به صورت يك عادت خوب يا بد در ما شكل مي گيرد. البته چه چيزي مي خوريم، چه وقت مي خوريم و كجا مي خوريم و... همگي مي تواند مواردي باشد به صورت عادت در آيد تا ديگر احتياجي به فكر كردن درباره آنها نداشته باشيم. اغلب افراد وقتي خسته هستند، فيلم يا مسابقه اي را تماشا مي كنند يا عصبي هستند يا حتي در حال مطالعه و رانندگي هستند، ناخودآگاه مشغول خوردن تنقلاتي مثل چيپس، آب نبات، نوشيدني هاي گازدار، بيسكويت، شكلات و... مي شوند. اين اتفاق سال ها است كه در مورد تك تك ما رخ مي دهد و شكلي از عادت تغذيه اي ما شده و همين عادت اشتباه به فرزند ما نيز منتقل مي شود.

عادت هاي بد سريع شكل مي گيرد و به سختي رها مي شود. عادت هاي خوب لازم است از سنين كودكي شكل گرفته شود. عادت خوردن يكي از عادت هايي است كه در صورت عدم توجه منتهي به بيماري و چاقي مي شود.

با بهره گيري از پيشنهادات مطرح شده در اين مقاله مي توانيد عادات خوب غذايي را به بچه ها شكل دهيد و سلامت آنها را براي يك عمر تضمين كنيد.

الگوي غذايي مناسب داشته باشيد

الگوي غذايي خوب و سالم مي تواند شامل سه وعده غذايي در يك روز نباشد، اما مهم اين است كه نظم داشته باشد. بسياري از كساني كه از چاقي رنج مي برند، از صبحانه مي گذرند، ناهار را سرپايي و در حالي مي خورند كه مشغول كار هستند و بعدازظهر شروع به خوردن تنقلاتي مثل چيپس، بستني، كيك، نوشيدني هاي گازدار مي كنند، شام را دير وقت مي خورند و با شكم پر و سنگين به رختخواب مي روند. بچه ها از پدر و مادرشان الگوبرداري مي كنند و عادت بد غذا خوردن را از آنها مي آموزند، يا از خوردن طفره مي روند و قبل از صرف ناهار، شكم خود را با چيپس و پفك، كيك و بستني سير مي كنند و ميلي به خوردن ناهار ندارند و باز بعدازظهر تنقلات خورده و آخر شب زياد غذا مي خورند.

مكان مشخصي براي خوردن تعيين كنيد

داشتن يك مكان مشخص براي خوردن غذا، از خوردن هله هوله و تنقلات در مقابل تلويزيون، روي تخت خواب، پشت ميز كامپيوتر يا داخل خودرو جلوگيري مي كند.

وقتي پدر و مادري براي خوردن غذا سر ميز آشپزخانه مي نشينند، به بچه ها مي آموزند كه غذا را فقط بايد در آشپزخانه و سر ميز خورد. همين امر كمك مي كند تا كودكان به صحيح خوردن عادت كنند.

خوردن نبايد سرگرمي محسوب شود

خوردن به عنوان تفريح و سرگرمي، تفكري اشتباه است كه عادتي سخت و تغيير ناپذير را در شما شكل مي دهد. زماني كه در كنار دوستان خود هستيد، بي حوصله ايد يا بچه تان شما را كلافه كرده، هرگز خوردن را يك سرگرمي تلقي نكنيد و در عوض بكوشيد خلاق باشيد و سرگرمي هايي را براي شادي و تفريح خودتان يا ديگران انتخاب كنيد.

تنقلات را دور از دسترس قرار دهيد

وقتي اعضاي خانواده از بيرون، گرسنه به خانه بر مي گردند. هر چيزي را كه ببينند، ممكن است بخورند. بنابراين، براي رها شدن از عادت خوردن تنقلات و اسنك هاي پركالري لازم است، آنها را در مكاني دور از دسترس قرار دهيد. سبزيجات مثل هويج و كلم و كاهو و... و ميوه هايي مثل سيب، موز، انگور، نارنگي و... بايد هميشه آماده و در ظرفي روي ميز آشپزخانه باشد تا چشم بچه ها را به سمت خود بكشاند. اغلب افراد به سمت چيزهاي راحت كشيده مي شوند و ناگفته پيداست بين يك شكلات روي ميز و يك سيب در يخچال، شكلات را انتخاب مي كنند چون هم در دسترس تر است و هم خوردن آن احتياج به شستن و آماده كردن ندارد.

وظيفه پدر و مادرها است كه مواد غذايي سالمي را در اختيار بچه ها بگذارند. يك ظرف ميوه روي ميز آشپزخانه، يا ليواني آب ميوه يا شير كه به زيبايي تزئين شده باشد، چشم هاي هر فردي را جذب مي كند و وسوسه خوردن را در دل و جان او مي اندازد. خلاقيت، آگاهي و صبر و حوصله والدين مي تواند عادت درست خوردن را در بچه ها به وجود آورد.

از ناخنك زدن غذا خودداري كنيد

عادت ناخنك زدن به هر غذا، يكي از عادت هاي ناپسند است. بعضي افراد با ديدن هر نوع خوراكي به قدري وسوسه مي شوند كه خودشان را ناچار مي بينند كمي از آن را بخورند، يا به قول معروف به آن ناخنك بزنند. به طور معمول اين گروه افراد به غذاهايي ناخنك مي زنند كه آماده و در دسترس است و همين امر موجب چاقي مي شود. به اين ترتيب بچه ها به سادگي از اين رفتار زشت و ناپسند الگوبرداري مي كنند.

خوردن فست فودها را محدود كنيد

هر قدر پدر و مادر خانواده به خوردن غذاهاي خانگي اهميت بيشتري بدهند، بچه ها نيز تمايل بيشتري به خوردن آن نوع غذاها نشان خواهند داد. اسنك ها و فست فودها به خاطر ادويه هاي خاصي كه در آنها به كار مي رود، تحريك كننده و اشتها برانگيز است و فرد را به خوردن بيشتر تحريك مي كند، اما اسنك ها و فست فودها هرگز نمي تواند جايگزين وعده هاي غذايي باشد و زني كه زماني را به درست كردن غذا در آشپزخانه اختصاص داده و براي سلامت خودش و ديگر اعضاي خانواده اهميت قائل است، هرگز اجازه نمي دهد خوردن اسنك ها و فست فودها براي اعضاي خانواده به صورت عادت در بيايد.

منبع: مجله خانواده
روی خط سایتها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: